Sabtu, 14 November 2009

Berpakaian tetapi telanjang

Berpakaian tetapi telanjang

http://bawangorengn/ et.blogspot. com

Kita berpakaian untuk melindungi tubuh, untuk nampak lebih berketerampilan, juga sebagai melaksanakan sunnah yang dianjurkan Islam. Namun tidak semua konsep berpakaian menepati syariat, malah ada ketikanya ia mendatangkan ‘bala’ pula kepada kita. Ini sama seperti pesan Rasulullah lewat hadis baginda;

Daripada Abu Hurairah r.a., katanya Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud, “Ada dua macam penghuni neraka yang kedua-duanya belum kelihatan olehku. Pertama, kaum yang memiliki cambuk seperti ekor sapi yang digunakan untuk memukul orang lain. Kedua, wanita yang berpakaian tetapi sama seperti telanjang (kerana pakaiannya tidak menutup aurat, nipis dan mendedahkan bahagian yang tidak sepatutnya dilihat bukan muhrim) dan wanita yang mudah dirayu dan juga suka merayu. Wanita tersebut tidak dapat masuk syurga, bahkan tidak dapat mencium bau syurga, padahal bau syurga itu dapat dicium dari jarak yang sangat jauh.” (Sahih Muslim)

Salah satu budaya malang yang menimpa wanita Islam dewasa kini ialah budaya berpakaian tetapi telanjang. Kebanyakan wanita hari ini berpakaian mengikut fesyen walaupun ada sesetengah fesyen yang dikenakan amat bertentangan dengan syariat Islam. Ada sesetengah wanita pula menyangkakan bahawa dengan bertudung, mereka sudah menutup aurat, sedangkan apa yang mereka sarungkan di tubuh badan mereka hanyalah pakaian yang nipis melayang ataupun yang ketat dan sendat seperti nangka dibalut dan nampakkan segala-galanya. Ada juga yang menenakan tudung tetapi menampakkan lengan (short sleeve). Sesetengahnya pula berbaju pendek/singkat hingga menampakkan seluar dalam, bentuk ‘V’ line dan lurah ‘bumper’ mereka.

Diriwayatkan oleh Abu Daud dari Aisyah r.a. bahawa ketika Asma’ binti Abu Bakar r.a. bertemu dengan Rasulullah SAW, ketika itu Asma’ sedang mengenakan pakaian tipis, lalu Rasulullah SAW memalingkan muka seraya bersabda, “Wahai Asma’! Sesungguhnya, jika seorang wanita sudah sampai masa haid, maka tidak layak lagi bagi dirinya menampakkannya, kecuali ini ...” (baginda mengisyaratkan pada muka dan tangannya).

Kenapa wajib menutup aurat? Jawapannya ada dalam al-Quran, Allah SWT telah berfirman yang bermaksud, “Hai Nabi katakanlah kepada istri-istrimu, anak-anak perempuanmu dan istri-istri orang mukmin: "Hendaklah mereka mengulurkan jilbabnya ke seluruh tubuh mereka." Yang demikian itu supaya mereka lebih mudah untuk dikenal, karena itu mereka tidak diganggu. Dan Allah adalah Maha pengampun lagi Maha penyayang.” (Surah al-Ahzab [033], ayat 59)



Ciri-ciri pakaian Muslimah :

Tudung mestilah labuh menutupi dada dan tidak jarang/nipis
Baju mestilah labuh dan longgar
Lengan baju panjang sehingga pergelangan tangan
Kain/seluar yang dipakai mesti panjang sehingga ke buku lali (mata kaki)
Kasut yang tidak berbunyi (sekiranya hendak memakai kasut yang bertumit tinggi, pastikan tumitnya diperbuat daripada getah)
Memakai sarung kaki

Dalam urusan berdandan atau berhias-hiasan bagi golongan isteri juga haruslah dilakukan menepati syariat seperti mendapat izin suami terlebih dahulu. Ini ditegaskan Rasulullah SAW seperti yang diceritakan daripada Asma Abu Bakar mengenai seorang wanita yang datang bertanya kepada Rasulullah, “Saya mempunyai kemusykilan. Berdosakah kalau saya berdandan dengan harta suami yang belum diberikannya kepada saya?” Balas Rasulullah SAW, “Orang yang berdandan dengan apa yang belum diberikan suaminya, sama dengan memakai dua helai baju palsu (penuh dosa).” (Sahih Muslim)

أحكام النون والميم مشددتين

( أحكام النون والميم مشددتين )

وغن ميما ثم نونا شدد * وسم كلا لا حرف غنة بدا
( أحكام الميم الساكنة )

والميم إن تسكن تجى قبل الهجاء * لا ألف لينة لذى الحجا

أحكامها ثلاثة لمن ضبط * إخفاء إدغام وإظهار فقط

فالاول الإخفاء عند الباء * وسمه الشفوى للقراء

والثان ادغام بمثلها أتى * وسم ادغاما صغيرا يافتى

والثالث الاظهار فى البقيه * من أحرف وسمها شفوية

واحذر لدى واو وفا أن تختفى * لقربها والاتحادى فاعرفى


( حكم لام أل ولام الفعل )

للام أل حالان قبل الاحراف * أولاهما إظهارهارها فلتعرف

قبل اربع مع عشرة خذ علمه * من ( ابغ حجك وخف عقيمه )

ثانيهما إدغامها فى اربع * وعشرة ايضا ورمزها فعى

طب ثم صل رحما تفزضف ذا نعم *دع سوء ظن زر شريفا للكرم

واللام الاولى سمها قمرية * واللام الاخرى سمها شمسيه

وأظهرن لام فعل مطلقا * فى نحو قل نعم وقلنا والتقى

Jumaat, 13 November 2009

Hingga Pemuda-Pemuda Mengetahuai

Wahai pemuda-pemuda kenapa kamu dijadi dan apa pentingnya kamu?

- Kamu dijadikan untuk meriyalisasikan tujuan pengabdian diri kepada Allah dan melaksanakan perintah Allah.
وما خلقت الجن والانس إلا ليعبدون
- Kamu dijadikan bagi mematuhi pelembagaan Rabbani yang tidak datangnya kebatilan.

,ومن يبتغ غير الاسلام دينا فلن يقبل منه وهو في اللأخرة من الخاسرين


- اكن دسمبوغ لاكي

Khamis, 12 November 2009

تحفة الاطفال ومتن الجزرية

تحفة الاطفال ومتن الجزرية
بسم الله الرحمن الرحيم
كتاب الاول

يقول راجى رحمة الغفور * نوما سليمان هو الجمزورى

الحمد لله مصليا على * محمد واله ومن تلا

وبعد, هذا النظم للمريد * في النون والتنوين والمدود

سمّيته ( بتحفة الاطفال ) * عن شيخنا الميهي ذى الكمال

ارجو به أن ينفع الطلاب * والاجر والقبول والتوابا


تحفة الاطفال ومتن الجزرية
( أحكام النون الساكنة والتنوين )

للنون إن تسكن وللتنوين * أربع أحكام فخذ تبيين

فالاول الاظهار قبل أحرف * للحلق ست رتبت فلتعرف

همز فهاء ثم عين حاء * مهملتان ثم غين خاء

والثانى إدغام بستة اتت * فى ( يرملون ) عندهم قد ثبتت

لكنها قسمان قسم يدعمها * فيه بغنة ( ينمو ) علما

إلا إذا كانا بكلمة فلا * تدغم كدنيا ثم صنوان تلا

والثانى إدغام بغير غنة * فى اللام والراء ثم كررنه

والثالث الاقلاب عند الباء * ميما بغنة مع الإخفاء

والرابع الاخفاء عند الفاضل * من الحروف الواجب للفاضل

فى خمسة من بعد عشر رمزها * فى كلم هذا البيت قد ضمنتها

صف ذا ثنا كم جاد شخص قد سما* دم طيبا زد فى تقى ضع ظالما

Rabu, 11 November 2009

Beriman kepada Rasul

(1) Baginda s.a.w. dan sahabat-sahabatnya.

Perasaan kasih kepada Rasulullah s.a.w. tidak cukup setakat kata-kata di bibir sahaja, tetapi mestilah dari hati nurani sampai kepada tingkah laku sehingga Baginda s.a.w., menjadi tempat rujuk sebarang perkara agama untuk dipatuhi dengan sepenuhnya.

Demikianlah halnya sahabat-sahabat dengan Baginda s.a.w. pada masa hayatnya sebagaimana yang dilakukan oleh Sayidina Umar bin al-Khattab yang tersebut kisahnya dalam hadis ini. Setelah Baginda s.a.w., wafat maka pusaka peninggalannya - al-Qur'an dan al-Sunnah - sudah semestinya dijadikan tempat rujuk yang asasi yang wajib diturut dan dipatuhi.

(2) Kesan cerita-cerita yang dibawa oleh kaum Yahudi.

Orang-orang Yahudi sentiasa bekerja keras untuk menarik orang-orang lain kepada agama mereka, dengan menjalankan berbagai-bagai cara terutama dengan menyebarkan berbagai kisah dan cerita yang menarik hati pembaca dan pendengarnya, sehingga Sayidina Umar telah meminta pendapat Rasulullah s.a.w., iaitu bolehkah orang-orang Islam memetik dan menyalin cerita-cerita yang tersebut? Bagi menjawabnya, Baginda s.a.w. telah melarang keras seperti yang terkandung dalam hadis ini.

(3) Amaran Baginda s.a.w. supaya orang-orang Islam jangan berkeadaan ragu-ragu dan serba salah dalam soal agama yang dibawanya.

Baginda s.a.w. memberi amaran supaya sahabat-sahabat Baginda -juga seluruh umatnya - jangan terpengaruh dengan di'ayah-di'ayah agama lain, sebaliknya hendaklah mereka sentiasa berwaspada dan berhati-hati terhadap propaganda pihak lain yang beranika ragam itu.

Baginda s.a.w. juga menegaskan supaya jangan mereka berkeadaan bingung atau berperasaan ragu-ragu terhadap soal agama, lalu terburu-buru hendak menerima di'ayah pihak lawan kerana mengikut kecenderungan hati dan terpengaruh kepada kemanisan cerita-cerita itu.

Sikap ragu-ragu dan meraba-raba dalam perkara agama, tegas Baginda s.a.w; lagi, adalah sikap kaum Yahudi dan Nasrani dan kerana itulah mereka telah menyeleweng dari ajaran-ajaran kitab-kitab mereka, bahkan mereka telah merosakkan kandungannya dengan meminda dan menokok tambahnya sebagaimana yang dianjurkan oleh ketua-ketua agama mereka untuk kepentingan dirinya.

(4) Penegasan Baginda s.a.w.: Bahawa agama Islam yang dibawanya adalah yang benar, bersih suci dan jelas nyata.

Tiap-tiap seorang Islam tidak harus merasa ragu-ragu terhadap kebenaran agama Islam yang menjadi pegangan hidupnya. Tidak ada sebab mengapa seseorang Muslim boleh terpengaruh kepada di'ayah kaum Yahudi dan Nasrani atau lain-lain pihak yang bukan Islam.

Sebenarnya apa yang sepatutnya dijadikan ukuran benar dan salahnya satu-satu agama ialah tentang keasliannya - tidak berubah dengan pindaan dan tokok tambah, tentang kesucian dan kebersihannya daripada sebarang perkara yang berupa syirik, dan tentang ajarannya yang jelas nyata dari sebarang perkara yang mengeliru dan meragukan.

Hakikat keaslian yang demikian tidak ada wujudnya melainkan pada agama Islam yang dibawa oleh junjungan kita Nabi Muhammad s.a.w. yang terpelihara dengan sebaik-baiknya dalam kitab suci al-Qur'an al-Karim dan hadis-hadis yang sahih.

Ketinggian agama Islam.

Islam tetap tinggi dan tidak ada yang mengatasinya.

Tentang hakikat yang demikian Baginda s.a.w. menegaskan dalam hadis ini, bahawa kalaulah ditakdirkan Nabi Musa a.s. yang telah membawa syariat Taurat itu masih hidup dalam zaman Baginda s.a.w. sudah tentu tidak ada jalan lagi baginya selain daripada mengikut agama Islam yang dibawa oleh Baginda s.a.w.

Dengan itu nyatalah tidak harus bagi sesiapa pun - walau apa bangsa dan keturunannya - berdegil di atas agama yang lain dari agama Islam.



عَنْ جَابِرٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قال وَالَّذِي نَفْسُ مُحَمَّدٍ بِيَدِهِ لَوْ بَدَا لَكُمْ مُوسَى فَاتَّبَعْتُمُوهُ وَتَرَكْتُمُونِي لَضَلَلْتُمْ عَنْ سَوَاءِ السَّبِيلِ وَلَوْ كَانَ حَيًّا وَأَدْرَكَ نُبُوَّتِي لَاتَّبَعَنِي. ( الدارمي )

Dari Jabir, r.a., bahawa - Rasulullah s.a.w., bersabda: "Demi Tuhan yang diri Muhammad dalam kekuasaan-Nya. kalaulah Nabi Musa muncul kepada kamu, lalu kamu mengikutnya dan meninggalkan daku, sudah tentu kamu akan sesat dari jalan yang betul; dan kalaulah Nabi Musa masih hidup lagi dan berada dalam masa aku menjadi Nabi, sudah tentu ia menurutku."

(Al-Daarimi)

Hadis yang keempat belas ini menerangkan

Syariat Islam yang dibawa oleh Nabi Muhammad s.a.w. memansukhkan syariat-syariat yang lain.

Rasul-rasul yang diutus oleh Allah Taala kepada kaum masing-masing banyak bilangannya. Di antaranya ada yang diturunkan kitab kepadanya, seperti Nabi Musa a.s. yang menerima kitab Taurat.

Dalam hadis ini, Rasulullah s.a.w., menjelaskan: Bahawa syariat Islam yang dibawanya adalah memansukhkan syariat Rasul-rasul yang telah lalu.

Oleh itu tidak harus bagi sesiapa pun yang ada pada zaman Baginda s.a.w. atau yang datang kemudian - menurut syariat-syariat yang telah mansukh itu, apa lagi agama-agama yang direka oleh manusia sendiri.

Tentang ini Baginda s.a.w. menegaskan, bahawa kalaulah Nabi Musa a.s. tiba-tiba muncul pada zaman Baginda s.a.w., dan ada orang-orang Islam yang menurutnya dengan meninggalkan syariat Islam yang dibawa oleh Baginda s.a.w., nescaya orang itu termasuk dalam golongan yang sesat kerana ia menurut syariat yang telah mansukh pada hal - tegas Baginda s.a.w. - sekiranya Nabi Musa a.s. masih hidup dalam masa kerasulan Baginda s.a.w., nescaya Nabi Musa juga akan menurut syariat Islam yang dibawa oleh Baginda s.a.w.

Tidaklah sepatutnya timbul sebarang kemusykilan tentang sesuainya agama Islam yang dibawa oleh Nabi Muhammad s.a.w. , dengan keadaan umat manusia dalam setiap masa, dengan tidak memerlukan sebarang pindaan atau perubahan kerana bila diperhati akan ternyata bahawa Islam adalah berdasarkan kaedah-kaedah umum yang banyak cawangannya, yang dapat menghadapi cabaran-cabaran zaman, - dapat menghakimi kejadian-kejadian yang berlaku dan dapat pula memecahkan masalah-masalah yang timbul dalam masa.

Jelasnya, agama Islam yang dibawa oleh Nabi Muhammad s.a.w. adalah lengkap mengandungi hukum hakam dan cara peraturan meliputi segala bidang hidup, yang menjadikannya sesuai dengan keadaan umat manusia dalam segala zaman dan di mana sahaja mereka berada selagi sifat kemanusiaannya tidak berubah, sehinggakan Nabi Isa a.s. semasa turun pada akhir umur dunia kelak akan melanjutkan dan mengembangkan lagi syariat Islam yang dibawa oleh Nabi Muhammad s.a.w., sebagaimana yang diterangkan dalam hadis yang berikut:

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: كَيْفَ أَنْتُمْ إِذَا نَزَلَ فِيكُمْ ابْنُ مَرْيَمَ فَأَمَّكُمْ ،، قَالَ ابْنُ أَبِي ذِئْبٍ فَأَمَّكُمْ بِكِتَابِ رَبِّكُمْ تَبَارَكَ وَتَعَالَى وَسُنَّةِ نَبِيِّكُمْ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ . ( مسلم)

Dari Abu Hurairah, r.a. katanya: Rasulullah s.a.w. bersabda: "Sungguh baik keadaan kamu ketika Isa Ibn Mariam turun dalam kalangan kamu, lalu ia memimpin kamu." Salah seorang rawi hadis ini (Ibn Abi Dzi'b) menerangkan dengan katanya: "Lalu ia memimpin kamu dengan menurut kitab Allah al-Qur'an dan Sunnah Nabi kamu"

(Muslim)

Selasa, 10 November 2009

حكوم نون سكينة دان تنوين

Idgham
Idgham dari sudut bahasa ialah memasukkan sesuatu ke dalam sesuatu. Ulama
Qurra menifinasikan Idgham sebagai memasukkan huruf sakin ke dalam huruf
berbaris dengan kedua-duanya menjadi seperti satu huruf yang bertasydid dan
lidah terangkat ketika menyabutnya dengan sekali angkat. Terdapat juga ulama
yang mengtakrifkannya sebagai menyebut dua huruf seperti satu huruf dan yang
keduanya bertaysdid.
TOPIK 4 HUKUM NUN SAKINAH DAN TANWIN 􀁗 65
Huruf-huruf idgham ialah sebanyak enam huruf dan terkumpul dalam
rangkaikata dan idgham terbahagi kepada dua iaitu idgham bi ghunnah
dan idgham bila ghunnah. Huraian kedua-duanya adalah seperti berikut:
1. Idgham Bi Ghunnah
Idgham Bi Ghunnah mempunyai empat huruf iaitu ya, nun, mim dan wau.
Apabila nun sakinah atau tanwin berada di akhir kalimah dan di awal kalimah
berikutnya ialah salah satu dari empat huruf idgham bi ghunnah maka wajib
membaca idgham (memasukkan) nun sakinah atau tanwin ke dalam empat huruf
tersebut dengan secara dengung.
Hukum yang berlaku untuk idgham bi ghunnah terkecuali pada dua tempat
iaitu:
(a) Yassin wa quran:
(b) Nun wal qalam:
Hukum kedua-dua tempat tersebut adalah izhar berlawanan dengan kaedah bagi
memelihara riwayat Hafs dari Imam ÂAsim mengikut tariq Syatibiy. Nun di
kedua tempat tersebut adalah termasuk dalam izhar Mutlaq. Dan sebab izhar di
kedua tempat adalah kerana menjaga INFISAL HUKMI ini kerana meskipun nun
bersambung dengan huruf wau selepasnya secara lafaz ketika wasal namun ia
adalah bercerai dari sudut hukum. Keadaan ini berlaku kerana Yasin dan nun
adalah nama bagi surah yang dimulai dengannya. Dan nun padanya adalah
huruf hijaiyyah bukan huruf mabni. Oleh kerana itu maka selayaknyalah ia
diceraikan dengan selepasnya dan diizharkan nun tersebut ketika wasala
sebagaimana ia diizhar ketika waqaf.
Hukum pada TASIN MIM pada permulaan surah al-SyuÊra dan al-Qasas,
mengikut riwayat Hafs melalui tariq Syatibiy ialah mengidghamkan nun ke
dalam mim. Pada asalnya ia diizharkan mengikut kaedah biasa. Alasan bacaan
idgham di sini ialah menjaga ITTISAL LAFZI yang berperanan meringankan
bacaan dengan sebab idgham.
Rumusan terhadap kaedah idgham dan hukum yang dibaca dengan berlainan
kaedah menunjukkan bahawa idgham apabila ia berada dalam satu kalimah
maka ketika itu wajib dibaca secara izhar atau dinamakan izhar mutlaq.
Penamaan izhar mutlak adalah kerana ia tidak ada hubungan dengan halqi. Ia
juga tidak ada hubungan dengan syafawi atau qamari. Izhar mutlak berlaku
pada dua huruf sahaja iaitu WAU dan Ya. Selain itu ia hanya berlaku pada empat
kalimah sahaja iaitu:
(a) Surah al-Mulk: 5
(b) Surah al-Saf: 4
(c) Surah al-RaÊd
(d) Surah al-AnÊam: 99
Kewajaran berlaku idgham antara nun sakinah dan tanwin pada huruf-hurufnya
yang empat adalah seperti berikut:
1. Huruf Nun. Sebab berlaku idgham antara nun sakinah dan tanwin dengan
huruf nun adalah tamathul atau persamaan.
2. Huruf Mim. Sebab berlaku idgham adalah kerana persamaan dari sudut
ghunnah. Kesemuanya ada mempunyai sifat ghunnah. Selain itu ia juga
mempunyai sifat yang sama dari sudut jahr, infitah, istifal dan juga
mempunyai sifat antara rakhawah dan syiddah.
3. Huruf wau dan ya pula ialah terdapat tajanus dari sudut infitah, istifal dan
jahr.
Contoh-contoh huruf idgham bi Ghunnah bersama nun dan tanwin adalah
seperti berikut:
HUKUM NUN SAKINAH DAN TANWIN
ي
2. Nun :ن

3. Mim :م
4. Wau ءامنا واجنبنى
2. Idgham Bi La Ghunnah
Idgham Bi La Ghunnah atau disebut juga Idgham Bi Ghairi Ghunnah
mempunyai dua huruf iaitu huruf lam dan huruf ra. Apabila dua huruf ini
berada selepas huruf nun pada permulaan kalimah berikutnya iaitu dalam dua
kalimah maka wajib dibaca dengan idgham bi la ghunnah atau tidak disertakan
dengung. Kaedah ini diamalkan kecuali pada kalimah 􀇩􀆉 􀆡􀄃􀇁 􀄅􀇺􀇷􀄃 􀇲􀆊 􀈈􀄉􀇫􀄃􀈁 surah al-
Qiyamah: 27. Idgham bi la Ghunnah tidak diamalkan di sini kerana mengikut
riwayat hafs melalui tariq syatibi ia dibaca dengan saktah. Oleh kerana saktah
menegah dari berlaku idgham maka di sini ia tidak bolah diidghamkan.
Idgham nun sakinah dan tanwin ke dalam dua huruf iaitu lam dan ra ialah
dengan cara idgham tam. Idgham tam bermaksud memasukkan huruf nun
sakinah dan tanwin dari sudut makhraj dan juga sifat ke dalam huruf lam dan ra
yang berada selepasnya.
Terdapat juga pertanyaan kenapakah diidgham pada dua huruf ini dan tidak
dimasukkan dengung ketika melakukan idgham? Jawapannya ialah kerana
makhraj nun sakinah dan tanwin dengan makhraj lam dan nun adalah
berhampiran kerana kesemua huruf-huruf tersebut keluar dari hujung lidah.
Jelasnya kewajipan idgham di sini adalah kerana berhampiran makhraj.
Ghunnah atau idgham tidak dibaca pada idgham ini ialah kerana meninggalkan
idgham adalah memudahkan bacaan dan ringan sebutannya berbanding dengan
mengekalkan idgham yang menyebabkan bacaan menjadi lebih berat dan susah.
Idgham Bi La Ghunnah
Ra
ر
Lam
ل

Contoh-contoh idgham bi la ghunnah dengan nun dan tanwin adalah seperti
berikut:
Bil Huruf Contoh
1. Lam : من ثمرات رزقا لكم
2. Ra من ربهم
4.1.4 Iqlab

Hadis Rasulullah s.a.w.

Daripada Abu Hurairah r.a., katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda:

"Andaikata tidak akan menjadikan keberatan bagi ummatku atau atas sekalian manusia, nescayalah mereka itu akan saya perintah untuk bersiwak pada tiap-tiap kali sebelum solat."
(Muttafaq 'alaih)
Daripada Abu Hurairah r.a. dari Nabi s.a.w. sabdanya; "Fitrah itu ada lima perkara, atau lima perkara ini termasuk dalam fitrah, iaitu berkhitan, mencukur bulu kemaluan, memotong kuku, mencabut bulu ketiak dan mencukur kumis." (Muttafaq 'alaih)
Daripada Abu Ayyub r.a. bahawasanya ada seorang lelaki berkata kepada Nabi s.a.w.: "Beritahukanlah kepada saya perihal sesuatu amalan yang dapat memasukkan saya ke dalam syurga!" Beliau s.a.w. bersabda: "Supaya engkau menyembah kepada Allah, tidak menyekutukan sesuatu denganNya, mendirikan shalat, menunaikan zakat dan mempereratkan ikatan kekeluargaan. "

(Muttafaq 'alaih)

Ahad, 8 November 2009

Ilmu Tauhid

Keistimewaan Nabi Muhammad s.a.w.

Junjungan kita Nabi Muhammad s.a.w. - sebagaimana yang sedia maklum - ialah Rasul yang akhir sekali, tidak ada Nabi apa lagi Rasul sesudahnya.

Sesuai dengan keadaannya yang demikian, maka Baginda s.a.w. dikurniakan oleh Allah Taala beberapa keistimewaan yang tidak pernah diberikan kepada Rasul-rasul sebelumnya.

Agama Allah yang dibawa oleh sekalian Rasul yang diutus silih berganti adalah satu tentang perkara pokoknya, iaitu beriman kepada Allah Yang Maha Esa dan beriman kepada sekalian Rasul-Nya, tetapi hukum syariatnya yang meliputi cabang-cabang dan rantingnya adalah berlainan sedikit antara satu dengan yang lain, sesuai dengan keadaan zaman masing-masing.

Apa yang kita dapati sekarang tentang keadaan yang berlainan antara satu agama dengan yang lain pada masalah pokoknya, maka itu bukanlah dari ajaran Rasul-rasul tetapi disebabkan penyelewengan penganut agama agama itu mengubah asas dan dasarnya dengan tujuan-tujuan yang tertentu.

(2) Nabi Muhammad s.a.w. diutus kepada sekalian makhluk.

Di antara keistimewaan-keistimewaan yang telah dikurniakan oleh Allah Taala kepada Rasul-Nya yang akhir sekali - Nabi Muhammad s.a.w. ialah Baginda s.a.w. diutus kepada sekalian makhluk, meliputi manusia dan jin, juga malaikat dari mula Baginda s.a.w. diutus hingga ke akhir dunia ini.

Ada pun Rasul-rasul yang sebelumnya maka mereka diutus hanya kepada kaum masing-masing. Syariat mereka berjalan kuat kuasanya dalam kalangan kaum mereka semasa hayat mereka; setelah mereka wafat maka syariat mereka dilanjutkan oleh Nabi-nabi yang dibangkitkan dalam kalangan kaumnya untuk memimpin kaum itu. Demikianlah seterusnya hingga Allah Taala mengutuskan seorang Rasul yang lain dengan membawa syariat yang baharu, yang boleh jadi berlainan sedikit dengan syariat Rasul yang telah lalu.

Demikianlah halnya antara satu Rasul dengan yang lain hinggalah kepada Rasul yang akhir sekali Nabi Muhammad s.a.w.

Setelah Baginda s.a.w. wafat, maka syariatnya dilanjutkan dan disebarkan oleh alim ulama Islam yang menjadi waris yang mempusakai ilmu-ilmu yang ditinggalkan oleh Nabi Muhammad s.a.w.

Baginda S.A.W. Dan Sahabat-Sahabatnya

عَنْ جَابِرٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ حِينَ أَتَاهُ عُمَرُ فَقَالَ إِنَّا نَسْمَعُ أَحَادِيثَ مِنْ يَهُودَ تُعْجِبُنَا أَفَتَرَى أَنْ نَكْتُبَ بَعْضَهَا فَقَالَ أَمُتَهَوِّكُونَ أَنْتُمْ كَمَا تَهَوَّكَتْ الْيَهُودُ وَالنَّصَارَى ؟ لَقَدْ جِئْتُكُمْ بِهَا بَيْضَاءَ نَقِيَّةً وَلَوْ كَانَ مُوسَى حَيًّا مَا وَسِعَهُ إِلَّا اتِّبَاعِي. (الإمام أحمد والبيهقي)

13- Dari Jabir r.a., dari Nabi s.a.w. (mengenai peristiwa) ketika Umar datang mengadap Baginda s.a.w., lalu berkata "(Ya Rasulullah) kami ada mendengar cerita-cerita dan nasihat pengajaran yang menarik hati dari orang-orang Yahudi, maka bagaimana fikiran - tuan, bolehkah kami menulis sebahagian daripadanya?"(mendengar yang demikian) Baginda s.a.w., bersabda "Adakah kamu merasa ragu dan serba salah ( dalam ajaran agama kamu) sebagaimana kaum Yahudi dan Nasrani yang telah ragu-ragu dan meraba-raba (dalam ajaran agama mereka)? Demi sesungguhnya! Aku telah membawa kepada kamu agama Islam - dengan keadaannya yang jelas nyata dan bersih suci (dari sebarang perkara syirik dan penyelewengan) dan kalaulah Nabi Musa masih hidup lagi, (sudah tentu) tidak ada jalan lain baginya selain daripada menurutku."

(Imam Ahmad dan al-Baihaqi)

Hadis yang ketiga belas ini menerangkan:

(1) Rasulullah s.a.w. tempat rujuk sahabat-sahabat Baginda mengenai perkara-perkara agama.

(2) Kesan cerita-cerita yang dibawa oleh kaum Yahudi.

(3) Amaran Baginda s.a.w. supaya orang-orang Islam jangan berkeadaan ragu-ragu dan serba salah dalam soal agama.

(4) Penegasan Baginda s.a.w. bahawa agama Islam yang dibawanya adalah agama yang benar, bersih suci dan jelas nyata.

(5) Ketinggian agama Islam.

Huraiannya:

Baginda s.a.w. dan sahabat-sahabatnya.

Perasaan kasih kepada Rasulullah s.a.w. tidak cukup setakat kata-kata di bibir sahaja, tetapi mestilah dari hati nurani sampai kepada tingkah laku sehingga Baginda s.a.w., menjadi tempat rujuk sebarang perkara agama untuk dipatuhi dengan sepenuhnya.

Demikianlah halnya sahabat-sahabat dengan Baginda s.a.w. pada masa hayatnya sebagaimana yang dilakukan oleh Sayidina Umar bin al-Khattab yang tersebut kisahnya dalam hadis ini. Setelah Baginda s.a.w., wafat maka pusaka peninggalannya - al-Qur'an dan al-Sunnah - sudah semestinya dijadikan tempat rujuk yang asasi yang wajib diturut dan dipatuhi.