Sabtu, 1 Mei 2010
ILMU QIRAAT
( امام2 دان فراوي2 )
1. امام نافع المدني
نام لغكفث اياله نافع بن عبد الرحمن بن أبى نُعَيم الليثى مَوْلَى جَعْوَنَة. براصل دري أصبهان. لاهير فد تاهون 70 هجرة دان منيغضل دنيا فد تاهون 169 هجرة.
بلياو مميليكي اخلاق يغ باءيق، واجه يغ مناون، سنغ برضوراو دان ساله سأورغ امام قراءات فد زمانث.
بلياو برتَلَقِّى (ممفلاجري) قراءات دري 70 اورغ تابعين، أنتاراث اياله أبو جعفر يزيد بن القعقاع، شيبة بن نصاح القاضى، مسلم بن جندب الهزلى، يزيد بن رومان، محمد بن مسلم دان عبد الرحمن بن هرمز الأعرج.
أبو جعفر فولا برتلقى درفد عبد الله بن عياش، عبد الله بن عباس دان أبى هريرة.
كتيض-تيض مريك برتلقى قراءات دري أبى بن كعب. ماناكالا أبو هريرة دان عبدالله بن عباس برتلقى قراءات درفد زيد بن ثابت.
أبى بن كعب دان زيد بن ثابت برتلقى قراءات دري رسول الله .
مريد2 امام نافع المدنى ساغت راماي، انتاراث اياله:
أ- امام مالك بن انس
ب- اللَيْثِ بن سعد
ج- أبو عمرو بن العلاء
د- المُسَيِّـِبى
ه- عيسى بن وِرْدَان
و- سليمان بن مسلم
ز- إسماعيل بن جعفر
ح- يعقوب بن جعفر
فراوي امام نافع المدنى يغ تركنل اياله قالون دان ورش.
ا. قالون
نام لغكفث اياله عيسى بن ميناء بن وردان. بلياو دلاهيركن فد تاهون 120 هجرة دان مروفاكن انق تيري امام نافع المدنى. نام فغضيلن (كُنِيَّة) اداله أبو موسى. نام قالون اياله ضلرن (لَقَب) يغ دبريكن اوليه امام نافع المدنى كفداث كران كأيندهن باخاءنث.
أبو محمد البغدادى مغاتاكن، " قالون ترماسوق اورغ يغ فاليغ تولي دأنتارا اورغ2 يغ تولي، سهيغض سوارا ترومفيت يغ دتيوفكن كفداث فون تيدق ددغريث. نامون افابيلا دباخاكن كفداث القرءان، مك اي دافت مندغرث دغن باءيق. بلياو ممباخاكن القرءان كفد قُرَّاء سمبيل ممبتولكن كسالهن مريك سخارا ليسن"
بلياو مغمبيل قراءات يغ دأمبيل اوليه نافع المدنى درفد أبي جعفر دسمفيغ قراءات يغ دفيليه اوليه نافع المدنى سنديري.
قالون منيغضل دنيا دمدينة فد تاهون 220هجرة فد ماس فمرينتهن خليفة المأمون.
ب. ورش
نام لغكفث اياله عثمان بن سعيد بن عبد الله المصرى. نام فغضيلنث (كُنِيَّة) اياله أبو سعيد. بلياو دلاهيركن فد تاهون 110 هجرة دساله سبواه تمفت دمصر يغ برنام قفط. ورش اداله ضلرن (لَقَب) يغ دبري كران كلينخهن فرضرقنث سفرتي سجنيس بوروغ مرفاتي يغ دفغضيل وَرْشَان. دكاتاكن جوض بهاوا اياث دسببكن كوليتث يغ فوتيه.
بلياو بربادن اضق ضمفل دان رنده. نامون باخاءن القرءانث ساغت اينده، سواراث ساغت مردو دان مروفاكن روجوعكن اهلي قراءات دسلوروه فلوسوق مصر فد زمانث. افابيلا بلياو ممباخ القرءان، فارا فندغرث تيدق اكن مراسا جمو دان بوسن.
ورش تله منامتكن القرءان دهادفن امام نافع المدنى امفت كالي سبولن سبلوم فولغ ككامفوغ هلامنث. بلياو منيغضل دنيا فد تاهون 197 هجرة دالم اوسيا 87 تاهون دزمان فمرينتهن المأمون.
Rabu, 28 April 2010
ILMU QIRAAT
مقصود توجوه حروف
فارا علماء تله برسليسيه فندافت تنتغ مقصود سبعة أحرف. الشيخ عَبْدُ الفَتَّاح القاضي (منيغضل دنيا 1403 هجرة) ممتيق فندافت أبو الفَضْل الرَّازِي بهاوا مقصود سبعة أحرف اياله اداث توجوه فربيذاءن فوكوق يغ منجادي سبب القرءان ايت دباخ دغن لفظ2 يغ برلاءينن:
1. فربيذاءن بيلغن، مُفْرَد (توغضل)، تَثْنِيَة (دواءن) دان جَمَع (راماي)
فربيذاءن بيلغن، مُفْرَد (توغضل)، تَثْنِيَة (دواءن) دان جَمَع (راماي) سفرتي فركاتاءن
خَطِيْئَتُةُ (البقرة:81) (برمقصود دوساث) يغ دباخ دغن مفرد دسيسي قراءات عاصم جوض دباخ دغن جمع خَطِيْئَاتُهُ (دوسا-دوساث) دسيسي قراءات لاءين.
2. فربيذاءن تَصْرِيْف فِعْل (بنتوق وقتو كات كرجا)
فربيذاءن تَصْرِيْف فِعْل (بنتوق وقتو كات كرجا) يغ منونجوقكن فربواتن يغ تله برلاكو (مَاضِي)، سكارغ (مُضَارِع) دان فرينته (أمر) سفرتي يغ تردافت فد فركاتاءن تَطَوَّعَ (البقرة:158) (برمقصود دغن سوكاريلا تله ملاكوكنث) يغ دباخ دغن مَاضِي دسيسي قراءات عاصم جوض دباخ دغن مضارع: يُطَوَّعْ (دغن سوكاريلا اكن ملاكوكنث) دسيسي قراءات لاءين.
3. فربيذاءن اِعْرَاب (باريس)
فربيذاءن اِعْرَاب (باريس) سسوات فركاتاءن سفرتي يغ برلاكو فد فركاتاءن حَسَنَةً (النساء:40) (برمقصود باءيق) يغ دباخ دغن فتحتان دسيسي قراءات عاصم جوض دباخ دغن ضمتان حَسَنَةٌ (برمقصود باءيق) دسيسي قراءات امام لاءين.
4. فربيذاءن اِثْبَات (مغكلكن) اتاو حَذْف (ممبواغ) حروف اتاو فركاتاءن
فربيذاءن اِثْبَات (مغكلكن) اتاو حَذْف (ممبواغ) حروف اتاو فركاتاءن سفرتي قراءات عاصم يغ ممباخ دغن مغكلكن فركاتاءن هُوَ (برمقصود دي) سدغكن اد قراءات ممباخ دغن ممبواغ هُوَ فد اية :
فَاِنَّ اللهَ هُوَ الْغَنِىُّ الْحَمِيْدُ (الحديد:24)
مقصودث: "سسوغضوهث الله دياله يغ مها كاي لاضي ترفوجي"
5. فربيذاءن تَقْدِيم (منداهولوكن) اتاو تَأْخِير (مغمودينكن) سسوات فركاتاءن
فربيذاءن تَقْدِيم (منداهولوكن) اتاو تَأْخِير (مغمودينكن) سسواتو فركاتاءن سفرتي اية: وَقَتَلُواْ وَقُتِلُواْ (آل عمران:195) (برمقصود مريك ممرغي دان دفرغي) جوض دباخ دغن مغمودينكنث سخارا وَقُتِلُواْ وَقَتَلُواْ (مريك دفرغي دان ممرغي) دسيسي قراءات يغ لاءين.
6. فربيذاءن اِبْدَال (فنوكرن) حروف سسوات فركاتاءن
فربيذاءن اِبْدَال (فنوكرن) حروف سسوات فركاتاءن سفرتي: فَتَبَيَّنُواْ (النساء:94) (برمقصود كامو سليديقكيله اي) يغ جوض دباخ دغن فَتَثَبَّتُوا (كامو فستيكنله اي) فد قراءات يغ لاءين.
7. فربيذاءن لَهْجَات (لغة\دياليك) سبوتن
فربيذاءن لَهْجَات (لغة\دياليك) سبوتن، سفرتي سسوات فركاتاءن ايت مستي دباخ سخارا: فتحة، امالة، تقليل، ابدال، نقل، تسهيل، اشمام، روم، ادغام، اظهار، اخفاء، ترقيق، تفخيم، تغليظ دان لاءين-لاءينث.
خونتوهث :
( خَبِيْرًا ) ( بَصِيْرًا ) دباخ دغن دنيفيسكن كدوا-دوا حروف راء،
اد فون ( الطَّلاَق )، ( الصَّلَوة ) دتبلكن حروف لام،
ماناكالا ( مُوسَى ) دباخ دغن إمالة.
"سبعة أحرف" سام سكالي تيدق برمقصود القراءات السبع. اين كران قراءات توجوه دان قراءات سفولوه ايت هاثاله ساتو جزء درفد سبعة أحرف.
حكوم بلاجر دان مغاجر
حكوم بلاجر دان مغاجر علمو قراءات اداله فرض كفايه.
فاءيده ممفلاجري القراءات السبع
1. ترفليهارا درفد سبارغ كسالهن سبوتن كلمة اتاو باخاءن القرءان.
2. دافت منجاض كلمة القرءان دري سبارغ فثليويغن دان فغوبهسواين.
3. دافت مغتاهوءي سضالا باخاءن امام قراءات يغ متواتر.
فارا علماء تله برسليسيه فندافت تنتغ مقصود سبعة أحرف. الشيخ عَبْدُ الفَتَّاح القاضي (منيغضل دنيا 1403 هجرة) ممتيق فندافت أبو الفَضْل الرَّازِي بهاوا مقصود سبعة أحرف اياله اداث توجوه فربيذاءن فوكوق يغ منجادي سبب القرءان ايت دباخ دغن لفظ2 يغ برلاءينن:
1. فربيذاءن بيلغن، مُفْرَد (توغضل)، تَثْنِيَة (دواءن) دان جَمَع (راماي)
فربيذاءن بيلغن، مُفْرَد (توغضل)، تَثْنِيَة (دواءن) دان جَمَع (راماي) سفرتي فركاتاءن
خَطِيْئَتُةُ (البقرة:81) (برمقصود دوساث) يغ دباخ دغن مفرد دسيسي قراءات عاصم جوض دباخ دغن جمع خَطِيْئَاتُهُ (دوسا-دوساث) دسيسي قراءات لاءين.
2. فربيذاءن تَصْرِيْف فِعْل (بنتوق وقتو كات كرجا)
فربيذاءن تَصْرِيْف فِعْل (بنتوق وقتو كات كرجا) يغ منونجوقكن فربواتن يغ تله برلاكو (مَاضِي)، سكارغ (مُضَارِع) دان فرينته (أمر) سفرتي يغ تردافت فد فركاتاءن تَطَوَّعَ (البقرة:158) (برمقصود دغن سوكاريلا تله ملاكوكنث) يغ دباخ دغن مَاضِي دسيسي قراءات عاصم جوض دباخ دغن مضارع: يُطَوَّعْ (دغن سوكاريلا اكن ملاكوكنث) دسيسي قراءات لاءين.
3. فربيذاءن اِعْرَاب (باريس)
فربيذاءن اِعْرَاب (باريس) سسوات فركاتاءن سفرتي يغ برلاكو فد فركاتاءن حَسَنَةً (النساء:40) (برمقصود باءيق) يغ دباخ دغن فتحتان دسيسي قراءات عاصم جوض دباخ دغن ضمتان حَسَنَةٌ (برمقصود باءيق) دسيسي قراءات امام لاءين.
4. فربيذاءن اِثْبَات (مغكلكن) اتاو حَذْف (ممبواغ) حروف اتاو فركاتاءن
فربيذاءن اِثْبَات (مغكلكن) اتاو حَذْف (ممبواغ) حروف اتاو فركاتاءن سفرتي قراءات عاصم يغ ممباخ دغن مغكلكن فركاتاءن هُوَ (برمقصود دي) سدغكن اد قراءات ممباخ دغن ممبواغ هُوَ فد اية :
فَاِنَّ اللهَ هُوَ الْغَنِىُّ الْحَمِيْدُ (الحديد:24)
مقصودث: "سسوغضوهث الله دياله يغ مها كاي لاضي ترفوجي"
5. فربيذاءن تَقْدِيم (منداهولوكن) اتاو تَأْخِير (مغمودينكن) سسوات فركاتاءن
فربيذاءن تَقْدِيم (منداهولوكن) اتاو تَأْخِير (مغمودينكن) سسواتو فركاتاءن سفرتي اية: وَقَتَلُواْ وَقُتِلُواْ (آل عمران:195) (برمقصود مريك ممرغي دان دفرغي) جوض دباخ دغن مغمودينكنث سخارا وَقُتِلُواْ وَقَتَلُواْ (مريك دفرغي دان ممرغي) دسيسي قراءات يغ لاءين.
6. فربيذاءن اِبْدَال (فنوكرن) حروف سسوات فركاتاءن
فربيذاءن اِبْدَال (فنوكرن) حروف سسوات فركاتاءن سفرتي: فَتَبَيَّنُواْ (النساء:94) (برمقصود كامو سليديقكيله اي) يغ جوض دباخ دغن فَتَثَبَّتُوا (كامو فستيكنله اي) فد قراءات يغ لاءين.
7. فربيذاءن لَهْجَات (لغة\دياليك) سبوتن
فربيذاءن لَهْجَات (لغة\دياليك) سبوتن، سفرتي سسوات فركاتاءن ايت مستي دباخ سخارا: فتحة، امالة، تقليل، ابدال، نقل، تسهيل، اشمام، روم، ادغام، اظهار، اخفاء، ترقيق، تفخيم، تغليظ دان لاءين-لاءينث.
خونتوهث :
( خَبِيْرًا ) ( بَصِيْرًا ) دباخ دغن دنيفيسكن كدوا-دوا حروف راء،
اد فون ( الطَّلاَق )، ( الصَّلَوة ) دتبلكن حروف لام،
ماناكالا ( مُوسَى ) دباخ دغن إمالة.
"سبعة أحرف" سام سكالي تيدق برمقصود القراءات السبع. اين كران قراءات توجوه دان قراءات سفولوه ايت هاثاله ساتو جزء درفد سبعة أحرف.
حكوم بلاجر دان مغاجر
حكوم بلاجر دان مغاجر علمو قراءات اداله فرض كفايه.
فاءيده ممفلاجري القراءات السبع
1. ترفليهارا درفد سبارغ كسالهن سبوتن كلمة اتاو باخاءن القرءان.
2. دافت منجاض كلمة القرءان دري سبارغ فثليويغن دان فغوبهسواين.
3. دافت مغتاهوءي سضالا باخاءن امام قراءات يغ متواتر.
Selasa, 27 April 2010
ILMU QIRAAT
سجاره القراءات السبع
القرءان دتورونكن اوليه الله كفد نبي محمد ملالوءي فرانتاراءن ملائكة جبريل. ملالوءي ملائكة جبريل بضيندا منريما باخاءن القرءان يغ بتول سسواي دغن كهندق الله . سلنجوتث رسول الله مغاجركن القرءان كفد فارا صحابتث سام سفرتي يغ دأجر اوليه جبريل كفد بضيندا. ملائكة جبريل سنديري مغاجر القرءان كفد نبي محمد دغن سَبْعَةُ أَحْرُفٍ (توجوه حروف). سبدا رسول الله
" أَقْرَأَنِي جبْرِيْلُ بِحَرْفٍ فَرَاجَعْتُهُ فَلَمْ أَزَلْ أَسْتَزِيْدُهُ وَ يَزِيْدُنِي حَتَّى انْتَهَى إِلَى سَبْعَةِ أَحْرُفٍ"
(رواه الشيخان)
ارتيث " جبريل ممباخاكن القرءان كفدكو دغن ساتو حروف، مك أكو سنتياس مغولغ-اولغيث. اكو جوض ممينتا كفد جبريل أضر منمبهث لاضي، اي فون منمبهث اونتوقكو سهيغض منجادي توجوه حروف".
(رواه الشيخان)
علمو قراءات اداله ساله ساتو بهاضين درفد علوم القرءان اتاو علمو2 تنتغ القرءان يغ ممبحثكن دري سضي فراتورن ممباخ القرءان. علمو اين دنسبهكن كفد امام ماسيغ2 دان فارا فراويث يغ برسمبوغ سندث هغض رسول الله .
خارا فغمبيلن علمو قراءات اداله ملالوءي تَلَقِّي دان مُشَافَهَة يعني برهادفن تروس دغن ضورو دغن ممرهاتيكن بنتوق مولوت، ليده دان بيبير ضورو سماس ملفظكن اية2 القرءان.
اوليه كران ايت خليفة عثمان كتيك مغيريمكن مُصْحَف كداءيره-داءيره، مثرتاكن فولا سأورغ قاري يغ قراءاتث برسسواين دغن مُصْحَف يغ دكيريم ايت. اؤتوسن يغ دكيريم ترديري درفد صحابة2 يغ ماهير تنتغ خارا رسول الله ممباخ القرءان.
دباوه اين اداله سناراي ضورو القراءات يغ دهنتر اوليه خليفة عثمان ككوتا-كوتا يغ دتنتوكن:
1. مكة المكرمة - عبد الله بن المُسَيِّب.
2. شام - المُغِيْرَة بن أبي شِهَاب
3. بصرة - عَمرُو بن قَيْس.
4. كوفة - عبد الرحمن بن عبد الله بن حَبِيبُ السُّلَمِي.
5. مدينة - زَيد بن ثَابِت.
دكالغن صحابة اد يغ منريما تروس درفد نبى محمد . تردافت فارا صحابة رِضْوَانُ اللهِ عَلَيهِم منريما هاث ساتو باخاءن اتاو دوا باخاءن اتاو تيض باخاءن بهكن اد يغ منريما لبيه درفد ايت. كمودين مريك مغاجر باخاءن يغ دتريما ايت كفد موريد2 مريك. اوليه ايت واجرله تيمبول فربيذاءن قراءات فد ضنراسي تابعين دان ضنراسي ستروسث.
حاصيل ديديقن درفد ضنراسي تابعين، مك رامايله اورغ يغ برمينت دان مغمبيل برت تنتغ علمو قراءات. مريك برسوغضوه-سوغضوه منومفوكن فرهاتين ترهادف علمو قراءات سهيغض لاهير فاكر2 قراءات دري ضنراسي اين دببراف بواه كوتا بسر.
فد اول كورون كتيض، أبو عُبَيْد القَاسِم بن السَّلام (منيغضل دنيا فد 224 هجرة) اداله أورغ يغ مولا2 مثوسون علمو قراءات.
Isnin, 26 April 2010
ILMU QIRAAT
روكون باخاءن قراءات يغ صحيح
1. باخاءن ترسبوت مستيله منفتي قاعدة بهاس عرب ددالم ساله ساتو بنتوقث.
۲. مستيله منفتي توليسن ساله ساتو مصحف عثماني.
۳. دتريما سخارا متواتر سجق درفد رسول الله .
كاتضوري قراءات
۱. قراءات متواترة: دأمبيل اتاو دتريما سخارا براماي-راماي درفد رسول الله دان تيدق موغكين برلاكوث فندوستاءن هيغض كهاري اين سفرتي قراءات يغ تردافت دالم طريق الشاطبى دان طريق الجزرى.
۲. قراءات مشهورة : ياءيت يغ صح سندث تتافي تيدق سمفاي كتاهف اتاو مرتبة متواتر. اي برموافقة ددالم اصطلاح دان قاعدة بهاس عرب، جوض تردافت ددالم مصحف عثمانى. قراءات اين مشهور دسيسي امام قُرَّاء دان اياث تيدق تردافت كسيلفن جوض كضنجيلن. باخاءن قراءات ترسبوت اداله منجادي سواتو عبادة.
۳. قراءات آحادية : ياءيت صح سندث تتافي تيدق تردافت ددالم مصحف عثمانى اتاو برسالهن ددالم اصطلاح دان قاعدة بهاس عرب اتاو تيدق مشهور دكالغن امام قُرَّاء دان قراءات اين تيدق هاروس دباخ سفرتي القرءان. قراءات اين باثق تردافت ددالم مسند الحاكم دان الترمذى يغ مان مسند ترسبوت اداله صحيح.
4. قراءات شاذة : ياءيت قراءات يغ كورغ ساله ساتو روكون درفد روكون2 قراءات يغ صحيح.
5. قراءات موضوع: قراءات يغ دريك-ريك، بوكنث داتغ درفد رسول الله . امام السيوطى تله منمبه ساتو لاضي بهاضين قراءات ياءيت المُدَرَّج (قراءات يغ دتمبه).
6. قراءات مُدَرَّج : سفرتي جوض حديث مُدَرَّج. خونتوهث قراءات درفد
ابن زُبَيْر :
ويستعينون بالله على ما أصابهم
كلمة ( ويستعينون بالله على ما أصابهم ) اداله تمبهن درفد ابن زُبَيْر سنديري. اهلي قُرَّاء تله مثاتاكن بهاوا قراءات يغ دتمبه اوله ابن زُبَيْر ايت اداله تفسيرية.
1. باخاءن ترسبوت مستيله منفتي قاعدة بهاس عرب ددالم ساله ساتو بنتوقث.
۲. مستيله منفتي توليسن ساله ساتو مصحف عثماني.
۳. دتريما سخارا متواتر سجق درفد رسول الله .
كاتضوري قراءات
۱. قراءات متواترة: دأمبيل اتاو دتريما سخارا براماي-راماي درفد رسول الله دان تيدق موغكين برلاكوث فندوستاءن هيغض كهاري اين سفرتي قراءات يغ تردافت دالم طريق الشاطبى دان طريق الجزرى.
۲. قراءات مشهورة : ياءيت يغ صح سندث تتافي تيدق سمفاي كتاهف اتاو مرتبة متواتر. اي برموافقة ددالم اصطلاح دان قاعدة بهاس عرب، جوض تردافت ددالم مصحف عثمانى. قراءات اين مشهور دسيسي امام قُرَّاء دان اياث تيدق تردافت كسيلفن جوض كضنجيلن. باخاءن قراءات ترسبوت اداله منجادي سواتو عبادة.
۳. قراءات آحادية : ياءيت صح سندث تتافي تيدق تردافت ددالم مصحف عثمانى اتاو برسالهن ددالم اصطلاح دان قاعدة بهاس عرب اتاو تيدق مشهور دكالغن امام قُرَّاء دان قراءات اين تيدق هاروس دباخ سفرتي القرءان. قراءات اين باثق تردافت ددالم مسند الحاكم دان الترمذى يغ مان مسند ترسبوت اداله صحيح.
4. قراءات شاذة : ياءيت قراءات يغ كورغ ساله ساتو روكون درفد روكون2 قراءات يغ صحيح.
5. قراءات موضوع: قراءات يغ دريك-ريك، بوكنث داتغ درفد رسول الله . امام السيوطى تله منمبه ساتو لاضي بهاضين قراءات ياءيت المُدَرَّج (قراءات يغ دتمبه).
6. قراءات مُدَرَّج : سفرتي جوض حديث مُدَرَّج. خونتوهث قراءات درفد
ابن زُبَيْر :
ويستعينون بالله على ما أصابهم
كلمة ( ويستعينون بالله على ما أصابهم ) اداله تمبهن درفد ابن زُبَيْر سنديري. اهلي قُرَّاء تله مثاتاكن بهاوا قراءات يغ دتمبه اوله ابن زُبَيْر ايت اداله تفسيرية.
Ahad, 25 April 2010
Hadis Rasulullah s.a.w
عن أبي مالك الحارث بن عاصم الأشعري
t قال:
قال رسول الله
e : (( الطهور شطر
الإیمان، والحمد لله تملأ الميزان، وسبحان الله والحمد لله تملآن أو تملأ ما بين السماء
والأرض، والصلاة نور، والصدقة برهان، والصبر ضياء، والقرآن حجة لك أو عليك، آل
الناس یغدو فبائع نفسه فمعتقها أو موبقها )) رواه مسلم.
Daripada Abu Malik al-Haris ibn `Asim al-Asya'arie r.a. beliau berkata: Rasulullah SAW telah
bersabda:
Kebersihan itu sebahagian daripada iman. Ucapan zikir al-Hamdulillah memenuhi neraca timbangan.
Ucapan zikir SubhaanaLlah dan al-Hamdulillah kedua-duanya memenuhi ruangan antara langit dan
bumi. Sembahyang itu adalah cahaya. Sedekah itu adalah saksi. Sabar itu adalah sinaran. Al-Qur'an itu
adalah hujah bagimu atau hujah ke atasmu. Setiap manusia keluar waktu pagi, ada yang menjual
dirinya, ada yang memerdekakan dirinya dan ada pula yang mencelakakan dirinya.
Hadis riwayat al-lmam Muslim.
Pokok Perbincangan Hadis :
1. Kebersihan sebahagian iman : (pendapat ulama’)
a) pahala pada kebersihan - berganda sehingga separuh pahala iman.
b) yang dikehendaki ialah meninggalkan perkara dosa dan maksiat (an-Nahl: 56).
Yang dimaksudkan di sini ialah wudhu’.
c) bersih dari hadas besar dan kecil samada dengan air atau tayammun, dan yang dikehendaki
iman itu ialah solat.
d) yang dimaksudkan dengan bersih itu ialah wudhu’ - menghapuskan dosa-dosa kecil.
2. Galakkan mengingati Allah ;
Pengajaran hadis:
(1) lslam amat menitikberatkan soal kebersihan, sehingga menganggapnya sebahagian daripada lman.
(2) Semua amalan soleh merupakan kebaikan dan keindahan bagi seorang mukmin dan mempunyai
nilai yang tinggi. Ada amalan yang menjadi hujah baginya, ada yang menjadi cahaya baginya, ada yang
menjadi pemberat mizannya dan sebagainya.
(3) Setiap manusia dalam kegiatan hariannya mendedahkan dirinya sama ada kepada kebaikan atau
kecelakaan. Ada yang menjual dirinya kepada Allah, lalu beroleh kebaikan dan kejayaan dan pula ada
yang menjual dirinya kepada syaitan lalu beroleh kecelakaan.
t قال:
قال رسول الله
e : (( الطهور شطر
الإیمان، والحمد لله تملأ الميزان، وسبحان الله والحمد لله تملآن أو تملأ ما بين السماء
والأرض، والصلاة نور، والصدقة برهان، والصبر ضياء، والقرآن حجة لك أو عليك، آل
الناس یغدو فبائع نفسه فمعتقها أو موبقها )) رواه مسلم.
Daripada Abu Malik al-Haris ibn `Asim al-Asya'arie r.a. beliau berkata: Rasulullah SAW telah
bersabda:
Kebersihan itu sebahagian daripada iman. Ucapan zikir al-Hamdulillah memenuhi neraca timbangan.
Ucapan zikir SubhaanaLlah dan al-Hamdulillah kedua-duanya memenuhi ruangan antara langit dan
bumi. Sembahyang itu adalah cahaya. Sedekah itu adalah saksi. Sabar itu adalah sinaran. Al-Qur'an itu
adalah hujah bagimu atau hujah ke atasmu. Setiap manusia keluar waktu pagi, ada yang menjual
dirinya, ada yang memerdekakan dirinya dan ada pula yang mencelakakan dirinya.
Hadis riwayat al-lmam Muslim.
Pokok Perbincangan Hadis :
1. Kebersihan sebahagian iman : (pendapat ulama’)
a) pahala pada kebersihan - berganda sehingga separuh pahala iman.
b) yang dikehendaki ialah meninggalkan perkara dosa dan maksiat (an-Nahl: 56).
Yang dimaksudkan di sini ialah wudhu’.
c) bersih dari hadas besar dan kecil samada dengan air atau tayammun, dan yang dikehendaki
iman itu ialah solat.
d) yang dimaksudkan dengan bersih itu ialah wudhu’ - menghapuskan dosa-dosa kecil.
2. Galakkan mengingati Allah ;
Pengajaran hadis:
(1) lslam amat menitikberatkan soal kebersihan, sehingga menganggapnya sebahagian daripada lman.
(2) Semua amalan soleh merupakan kebaikan dan keindahan bagi seorang mukmin dan mempunyai
nilai yang tinggi. Ada amalan yang menjadi hujah baginya, ada yang menjadi cahaya baginya, ada yang
menjadi pemberat mizannya dan sebagainya.
(3) Setiap manusia dalam kegiatan hariannya mendedahkan dirinya sama ada kepada kebaikan atau
kecelakaan. Ada yang menjual dirinya kepada Allah, lalu beroleh kebaikan dan kejayaan dan pula ada
yang menjual dirinya kepada syaitan lalu beroleh kecelakaan.
Langgan:
Catatan (Atom)