Rabu, 7 April 2010

ILMU TAJWID


( باب الراءات )

ورقق الراء اذا ما كسرت * كذلك بعد الكسر حيث سكنت

ان لم تكن من حرف استعلا * او كانت الكسرة ليست اصلا

والخلف في فرق لكسر يوجد * واخف تكريرا اذا تشدد


( باب اللامات )

وفخم اللام من اسم لله * عن فتح او ضم كعبد الله

وحرف استعلاء فخم وخصصا * الاطباق اقوى نحو قال والعصا

وبين الاطباق من احطت مع * بسطت والخلف بنخلقكم وقع

وحرص على السكون في جعلنا * انعمت والمغضوب مع ضللنا

وخلص انفتاح محذورا عسى * خوف اشتباهه بمحظورا عصى

وراع شدة بكاف وبتا * كشرككم وتتوفى فتنتا

واولى مثل وجنس ان سكن * ادغم كقل رب وبل لا وابن

في يوم مع قالو وهم وقل نعم * سبحه لا تزغ قلوب فالتقم

Hadis Rasulullah s.a.w

عَنْ أَبِي ذَرٍّ جُنْدُبِ بْنِ جُنَادَةَ وَأَبِي عَبْدِ الرَّحْمَن مُعَاذِ بْنِ جَبَلٍ رَضِيَ الله عَنْهُمَا عَنْ رَسُوْ ل
الله صَلَّى الله عَلَيْهِ وَسَلَّم قَالَ: اتَّقِ الله حَيْثُمَا آُنْتَ، وَأَتْبِعِ السَّيِّئَةَ الْحَسَنَةَ تَمْحُهَا وَخَالِقِ النَّا سَ
بِخُلُقٍ حَسَنٍ)) رواه الترمذي وقال حدیث حسن، وفي بعض النسخ حسن صحيح.
Daripada Abu Zar Jundub ibn Junadah dan Abu Abdul Rahman Mu'az ibn Jabal, r.a., رضي الله عنهما
daripada Rasulullah SAW, bahawa Baginda bersabda:
Bertaqwalah engkau kepada Allah walaupun di mana engkau berada, dan iringilah kejahatan dengan
kebaikan, nescaya ia akan menghapuskan kejahatan tersebut dan bergaullah sesama manusia dengan
budi pekerti yang baik.
Hadis riwayat al-lmam al-Tirmizi. Beliau berkata: la adalah Hadis Hasan. Dalam setengah manuskrip,
ia adalah Hadis Hasan Sohih.
Pokok Perbincangan Hadis :
1) Wasiat Allah yang Agong:
- untuk orang-orang terdahulu & kemudian (an-Nisa’: 131).
- Nabi memulakan khutbahnya dengan wasiat ini. (Aali Imran : 102). (an-Nisa: 1), (al-
Ahzab:70) .
2) Taqwa - Sesuatu yang diletakkan oleh sesaorang hamba di antaranya dengan apa yang ditakuti dari
Allah iaitu murkaNya, dendamNya dan azabNya.
- juga termasuk dalam taqwa - melakukan perkara wajib/ tinggal yang haram.
3) Kelebihan sifat ini :
Orang yang mempunyai sifat ini akan mewarisi syurga.
Taqwa sebagai penyebab bagi kecintaan Allah terhadap hambaNya.
Dibuka semua pintu barakat yang berada di langit dan di bumi.
Janji Allah pertolonganNya sentiasa mengiringi orang bertaqwa.
Mempermudahkan bagi mereka urusan dunia dan akhirat.
Balasan yang baik bagi mereka di dunia dan di akhirat.
4) Taqwa yang dikehendaki :
ketika sunyi dan juga terang-terangan - rasa diperhatikan oleh Allah.
tidak rasa muraqabah Allah - alamat ada penyakit hati. (an-Nisa’:108).
5) Maksud perkara yang baik memadamkan yang jahat:
Setengah pendapat -“hasanah” bermaksud taubat (an-Nisa’:17).
yang dikehendaki ialah “Taubat Nasuha” -jumhur (al-Furqan:69)
hanya dosa-dosa kecil sahaja yang dihapuskan dengan amalan yang baik.
dalil terhapus dosa kecil dgn taubat.(an-Nur:31).
6) Akhlak yang baik sebahagian dari taqwa;
tanda sempurna iman/ tidak ada padanya sifat-sifat mazmumah.
cara memperelokkan akhlak - mengambil qudwah dari nabi saw. Mempelajari sirahnya - cara adab
dengan Allah, adab dengan sesama manusia, sesama keluarga dan para sahabat. (al-Ahzab:21).
Pengajaran hadis:
Taqwa dituntut walaupun di mana seorang mukmin berada, sama ada di khalayak ramai mahupun di
ketika keseorangan. lni adalah tanda keikhlasan lman dan taqwa. lslam menolak sifat berpura-pura dan
munafik yang hanya mempamerkan kebaikan di depan orang dan berbuat kejahatan apabila jauh
daripada pandangan manusia.
Melakukan kesalahan adalah tabiat semulajadi manusia. Oleh itu apabila mereka melakukan kesilapan,
mereka dituntut agar mengiringi kejahatan tersebut dengan amal soleh kerana ia boleh menghapuskan
kejahatan tersebut.
Akhlak dan budi pekerti yang mulia amat dituntut oleh agama. la adalah teras perhubungan dan
mu'amalah dalam masyarakat lslam. Dengan akhlak yang baik, keharmonian dan kesejahteraan
masyarakat penyayang dapat dilahirkan.

Isnin, 5 April 2010

TAJWID

( باب التجويد )

الاخذ بالتجويد حتم لازم * من لم يجود القران اثم

لانه به الاله انزل * وهكذا منه الينا وصلا

وهو ايضا حلية التلاوة * وزينة الاداء والقرائة

وهو اعطاء الحروف حقها * من صفة لها ومستحقها

ورد كل واحد لاصله * واللفظ في النطق بلا تعسف

وليس بينه وبين تركه * الا رياضة امرء بفكه


( باب استعمال الحروف )

ورققن مستفلا من احرف * وحاذرا تفخيما لفظ الالف

كهمز الحمد اعوذ اهدنا * الله ثم لام لله لنا

وليتلطف وعلى الله ولا الض * والميم من مخمصة ومن مرض

وباء برق باطل بهم بذي * فاحرص على الشدة والجهر الذي

فيها وفي الجيمكحب الصبر * وربوة اجتثت وحج الفجر

وبينن مقلقلا ان سكنا * وان يكن في الوقف كان ابينا

وحاء حصحص احط الحق * وسين مستقيم يسطو يسقو

Ahad, 4 April 2010

DALIL AL-QURAN DITURUNKAN DALAM
TUJUH HURUF

Hadis Pertama Maksudnya :
Imam al-Bukhari dalam sahihnya (kitab FadhaÊil al-Quran, dalam Bab yang
menerangkan penurunan al-Quran dalam tujuh huruf, hadis yang ke 4607)
meriwayatkan dari Ibn `Abbas r.a. berkata, bahawa Rasulullah s.a.w bersabda,
maksudnya:

Jibril a.s. mengajar aku membaca al-Quran dengan beberapa huruf,aku memintanya menambah huruf tersebut lalu ia menambahkannya sehinggalah berakhir dengan tujuh
huruf.

Hadis Kedua maksudnya :
Imam al-Bukhari dalam sahihnya (kitab FadhaÊil al-Quran, dalam Bab yang
menerangkan penurunan al-Quran dalam tujuh huruf, hadis yang ke 4608)
meriwayat dari Umar ibn al-Khattab r.a. berkata, maksudnya:

Aku mendengar Hisham Ibn Hakim membaca surah al-Furqan ketika rasulullah saw masih
hidup. Aku mendengar bacaannya tiba-tiba ia membaca mengikut huruf yang banyak yang
Rasulullah saw tidak mengajarku.
Aku terasa ingin menariknya dalam sembahyang, tetapi aku menunggunya sehingga ia selesai sembahyang. Lantas aku menarik bajunya dan berkata: siapakah yang mengajar kamu membaca surah ini? Beliau menjawab:Rasulullah s.a.w. Aku berkata:kamu bohong, demi Allah sesungguhnya Rasulullah saw telah mengajar aku surah ini, alu
aku mengheretnya kepada Rasulullah saw dan aku berkata: wahai Rasulullah saw
sesungguhnya aku telah mendengar lelaki ini membaca surah furqan mengikut huruf yang
tidak kamu mengajar kepada ku.Rasulullah saw bersabda wahai Umar lepaskannya dan baca
wahai Hisham lalu Hisham membaca bacaan yang aku mendengarnya tadi. Sabda Rasulullah saw demikianlah al-Quran diturunkan. Dan rasulullah saw bersabda: sesungguhnya al-
Quran ini diturunkan dengan tujuh huruf maka bacalah kamu semua apa yang mudah darinya.


Hadis Ketiga yang bermaksud.
Imam Muslim dalam sahihnya (kitab Solat Musafir dan Qasarnya, dalam Bab
yang menerangkan penurunan al-Quran dalam tujuh huruf, hadis yang ke 1357)
meriwayatkan dari Ubay ibn Ka`ab r.a. berkata, bahawa Rasulullah s.a.w
bersabda, maksudnya:

Dari Ubay Ibn KaÊb r.a. meriwayatkan ketika Rasulullah s.a.w. berada di mata air Bani
Ghifar, Jibril a.s. datang kepadanya seraya berkata: Sesungguhnya Allah s.w.t. memerintahkan kamu mengajar al-Quran kepada umatmu dengan satu huruf (bentuk dan
kaedah). Baginda bersabda: Aku memohon kesejahteraan dan keampunanNya, sesungguhnya
umatku tidak mampu. Kemudian datang Jibril kali kedua dan berkata: Sesungguhnya Allah s.w.t. memerintahkan kamu mengajar al-Quran kepada umatmu dengan dua huruf, baginda bersabda: Aku memohon kesejahteraan dan keampunanNya, sesungguhnya umatku tidak mampu. Sehinggalah datang kali ketiga dan kali terakhirnya iaitu yang keempat Jibril
a.s. berkata: Sesungguhnya Allah s.w.t. memerintahkan kamu mengajar al-Quran kepada umatmu dengan tujuh huruf dan mana huruf yang mereka baca sesungguhnya ia adalah betul dan tepat.

Kesimpulan daripada ketiga-tiga hadis di atas dapatlah kita fahami bahawa
sesungguhnya penurunan al-Quran dalam tujuh huruf itu adalah thabit (tetap)
berdasarkan hadis-hadis yang mutawatir (sebagaimana tersebut di atas) tanpa
sebarang keraguan.