Jumaat, 30 Oktober 2009

Hukum Tajwid ( Nun Mati dan Tanuwim)

Izhar Halqi
Izhar dari sudut bahasa bermaksud terang dan jelas. Ulamak Qurra
mendifinasikan izhar dengan mengeluarkan huruf yang diizharkan iaitu huruf
nun sakinah atau tanwin dari makhrajnya secara terang dan jelas tanpa dengung
yang sempurna. Dalam sebutan yang jelas itu mestilah tidak terputus dengan
huruf selepasnya atau berlaku saktah pada huruf yang diizharkan.
Justeru panamaan izhar adalah kerana nun sakinah dan tanwin yang berjumpa
dengan huruf halqi disebut dan dibaca dengan begitu jelas tanpa idgham atau
ikhfaÊ. Penamaan halqi pula ialah kerana enam huruf yang berjumpa dengan nun
sakinah atau tanwin itu makhrajnya adalah di halqum.
Huruf-huruf izhar halqi ialah hamzah, ha, Âain, ha, ghain dan kha.
Al-ÂAllamah al-Jamzuri menyatakan dalam rangkap syairnya ketika menyatakan
tentang hukum nun sakinah dan tanwin seperti berikut:
للنون ان تسكن وللتنوين
اربع أحكام فخذ تبيينى
فالاول اظهر قبل احروف
لخلق ست رتبت فلتعريف
همز فهاءثم عين حاء
مهمتان ثم عين خاء
Maksudnya: Bagi nun sakinah dan tanwin mempunyai empat hukum dan
ambillah keteranganku ini. Yang pertamanya ialah izhar iaitu apabila berjumpa
dengan enam huruf halqi dan susunanya hendaklah kamu tahu. Hamzah dan ha,
kemudian Âain dan ha dan seterusnya ghain dan khaÊ. Jelasnya disini ialah
apabila salah satu enam huruf halqi berada selepas huruf nun sakinah samada
6.
Kha خ
5.
Ghain غ
4.
Ha ح
3.
‘Ain ع
2.
Ha ه
1.
Hamzah ء
IZHAR HALQI
64 􀁘 TOPIK 4 HUKUM NUN SAKINAH DAN TANWIN
dalam satu kalimah atau dua kalimah dan tanwin mestilah dalam dua kalimah
maka ketika itu wajiblah dibaca nun atau tanwin tersebut dengan izhar.
Sebab nun sakinah dan tanwin dibaca dengan izhar ialah kerana kedua-dua
makhraj nun sakinah dan tanwin iaitu di hujung lidah adalah jauh dengan
makhraj enam huruf-hurufnya yang keluar dari halqum. Igham hanya berlaku
jika dua makhraj berhampiran justeru di sini kejauhan makhraj menyebabkan ia
berlaku izhar.
Selain itu nun sakinah dan tanwin mempunyai makhraj yang mudah untuk
dibaca dan dikeluarkan tetapi enam huruf halqi pula adalah antara huruf-huruf
yang susah untuk dibaca. Perkara ini menyebabkan terdapat perbezaan antara
dua situasi dan ini menjadikan ia tidak layak untuk diikhfaÊkan sebagaimana ia
juga tidak boleh diidghamkan.
Contoh-contoh hukum nun sakinah atau tanwin berjumpa enam huruf halqi
adalah seperti berikut:
Bil Huruf Contoh
1. Hamzah : كتاب أنزلناه

2. Ha : من هاجر

3. ÂAin : خلق الانسان من علق

4. Ha : ينحتون

5. Ghain : من غسلين

6. Kha : من خشي الرحمن

Rabu, 28 Oktober 2009

Perjumpaan j-QAF Ke 2 Zon Pahang Barat

JABATAN PENDIDIKAN ISLAM DAN MORAL ,
IPGM KAMPUS TENGKU AMPUAN AFZAN


ATURCARA MAJLIS PERJUMPAAN j-QAF 2009KALI KEDUA BAGI DAERAH BENTONG,RAUB, KUALA LIPIS , JERANTUT, TEMERLOH DAN BERA.

PADA 14 November 2009 ( SABTU )
TEMPAT : Dewan mesyuarat PPD Bentong




8.00 – 8.30 pagi - Pendaftaran Peserta j-QAF 09

8.30 – 9.00 pagi - Taklimat oleh Penyelaras j-QAF

9.00 - 10.00 pagi - Dialog Sesi 1.

10.00 – 10.30 pagi - Minum Pagi.

10.30 – 11.30 pagi - Kuliah ( Tajukan : Pengurusan Sekolah )
11.30 – 12.30 pagi – Kuliah ( Tajuk : Pengajaran dan Pembelajaran Jawi) oleh Ustaz Tajuddin Bin Awang Merah dari SK Teruntum, Kuantan.

12.30 – 2.00 petang - Rehat , Makan Tengahari dan Solat

2.00 – 4.30 petang - Kuliah ( Tajuk : Pengajaran dan Pembelajaran Jawi ) oleh Ustaz Tajuddin Bin Awang Merah dari SK Teruntum, Kuantan.

4.30 - 5.00 petang - Minum Petang dan Bersurai.

Kursus Dalam cuti sesi November -Desember 2009

Dimaklumkan bahawa kursus dalam cuti sesi tersebut akan bermula pada 23 November 2009 dan tamat pada 24 Disember2009, bertempat di IPGM kampus Tengku Ampuan Afzan Pahang.

Penginapan di asrama di IPGMTAA akan disediakan sepanjang tempoh kursus, Anda dikehendaki mendaftarkan diri di bilik gerakan Asrama pada 22 November 2009 jam 12.30 tgh hingga 4.30 petang.

Anda dikehendaki membawa segala keperluan harian peribadi dan buku rujukan yang berkaitan.

sekian terima kasih

Jamaluddin Adam
Penyelaras j-QAF
IPGMTAA

Hukum Tajwid ( Nun Mati dan Tanuwim

HUKUM NUN SAKINAH DAN TANWIN
Hukum nun sakinah adalah hukum yang selalu dijumpai dalam setiap ayat al-
Quran. Bentuk bacaan hukum nun sakinah berlaku di antara izhar, idgham,
iqlab dan ikhfa’. Kesemua bentuk bacaan ini adalah berbeza. Apakah anda
telah menguasai hukum-hukum tersebut? Fikirkan.
4.1.1 Takrifan Nun Sakinah dan Perbezaannya
dengan Tanwin
Nun sakinah ialah nun yang tidak ada baris dan ia kekal sebagai sebutan dan
juga tulisan. Hal ini kekal samada ketika menyambung bacaan atau ketika waqaf.
Nun sakinah wujud pada kata nama, kata kerja atau pada katasendi. Kedudukan
nun sakinah ini berlaku di pertengahan kalimah atau di hujung kalimah.
Tanwin ialah nun sakinah yang bersifat zaidah dan tidak berperanan sabagai
taukid. Ia berada di hujung katanama dan digunakan ketika wasal (menyambung
bacaan) tetapi tidak wujud ketika waqaf dan pada tulisan.

Alamat tanda tanwin terbahagi kepada tiga iaitu:
1. Dua tanda baris di atas.
2. Dua tanda baris di bawah dan
3. Dua tanda baris di hadapan.
Hukumnya pula ketika waqaf ialah ditukarkan dua baris diatas kepada alif
secara mutlak kecuali jika sekiranya ia berada pada ha taÊnith seperti firman
Allah swt di dalam surah al-Isra: 87 الا رحمة من ربك ketika
waqaf pada kalimah رحمة ia waqaf dengan huruf ha dengan tanpa tanwin. Jika
sekiranya baris dua hadapan atau baris dua di bawah ketika ia dibaca dengan
menghazaf tanwin dan waqaf dengan sukun sahaja.
Perbezaan Nun Sakinah dengan Tanwin
Takrifan yang dikemukakan bagi nun sakinah dan tanwin dapat disimpulkan
bahawa terdapat beberapa perbezaan antara keduanya. Perbezaan tersebut
adalah seperti berikut:

1. Nun sakinah adalah huruf asli di kalangan huruf-huruf hijaiyyah dan
kadang-kadang ia adalah zaidah manakala tanwin pula adalah zaidah.
2. Nun sakinah tetap kekal samada pada lafaz atau pada tulisan tetapi tanwin
hanya kekal atau wujud ketika membacanya tidak pada tulisan.
3. Nun sakinah berada pada ketika wasal dan waqaf dan tanwin hanya wujud
ketika wasal sahaja dan tidak ada ketika waqaf.
3.
Dua tanda baris di
depan :
2.
Dua tanda baris di
bawah :
1.
Dua tanda baris di
atas :
Alamat Tanwin

HUKUM NUN SAKINAH DAN TANWIN

4. Nun sakinah berada pada katanama, katakerja dan kata sendi tetapi tanwin
hanya wujud pada katanama sahaja.
5. Nun sakinah berada pada pertengahan kalimah dan juga pada akhir
kalimah manakala tanwin hanya wujud pada akhir kalimah sahaja.
Perbezaan yang tersebut di atas adalah terkecuali dari nun taukid khafifah yang
terdapat dua tempat di dalam Quran:
Pertama di dalam surah Yusuf: 32 وليكونا من الصاغرين
Kedua di dalam surah al-ÂAlaq:15 كلا لئن لم ينته لنسفعا بالناصية
Dua contoh tersebut nun sakinah dianggap seakan-akan tanwin tetapi bukan
tanwin.
Setelah mengetahui makna nun sakinah dan tanwin serta perbezaanya
seterusnya akan dijelaskan hukum yang berlaku jika sekiranya nun sakinah atau
tanwin berjumpa dengan huruf hijaiyyah. Ulamak bersepakat mengatakan
bahawa hukum nun sakinah ini terbahagi kepada lima iaitu Izhar Halqi, Idgham
Bi Ghunnah, Idgham bila Ghunnha, Ikhfa Haqiqi dan Iqlab.
Penjelasan setiap hukum nun sakinah tersebut adalah seperti berikut:
5.
Iqlab
4.
Ikhfa Haqiqi
3.

Ahad, 25 Oktober 2009

Hadis Rasulullah s.a.w

عَنْ جَابِرٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قال وَالَّذِي نَفْسُ مُحَمَّدٍ بِيَدِهِ لَوْ بَدَا لَكُمْ مُوسَى فَاتَّبَعْتُمُوهُ وَتَرَكْتُمُونِي لَضَلَلْتُمْ عَنْ سَوَاءِ السَّبِيلِ وَلَوْ كَانَ حَيًّا وَأَدْرَكَ نُبُوَّتِي لَاتَّبَعَنِي. ( الدارمي )

- Dari Jabir, r.a., bahawa - Rasulullah s.a.w., bersabda: "Demi Tuhan yang diri Muhammad dalam kekuasaan-Nya. kalaulah Nabi Musa muncul kepada kamu, lalu kamu mengikutnya dan meninggalkan daku, sudah tentu kamu akan sesat dari jalan yang betul; dan kalaulah Nabi Musa masih hidup lagi dan berada dalam masa aku menjadi Nabi, sudah tentu ia menurutku."

(Al-Daarimi)

Hadis ini menerangkan

Syariat Islam yang dibawa oleh Nabi Muhammad s.a.w. memansukhkan syariat-syariat yang lain.

Rasul-rasul yang diutus oleh Allah Taala kepada kaum masing-masing banyak bilangannya. Di antaranya ada yang diturunkan kitab kepadanya, seperti Nabi Musa a.s. yang menerima kitab Taurat.

Dalam hadis ini, Rasulullah s.a.w., menjelaskan: Bahawa syariat Islam yang dibawanya adalah memansukhkan syariat Rasul-rasul yang telah lalu.
Oleh itu tidak harus bagi sesiapa pun yang ada pada zaman Baginda s.a.w. atau yang datang kemudian - menurut syariat-syariat yang telah mansukh itu, apa lagi agama-agama yang direka oleh manusia sendiri.
Tentang ini Baginda s.a.w. menegaskan, bahawa kalaulah Nabi Musa a.s. tiba-tiba muncul pada zaman Baginda s.a.w., dan ada orang-orang Islam yang menurutnya dengan meninggalkan syariat Islam yang dibawa oleh Baginda s.a.w., nescaya orang itu termasuk dalam golongan yang sesat kerana ia menurut syariat yang telah mansukh pada hal - tegas Baginda s.a.w. - sekiranya Nabi Musa a.s. masih hidup dalam masa kerasulan Baginda s.a.w., nescaya Nabi Musa juga akan menurut syariat Islam yang dibawa oleh Baginda s.a.w.
Tidaklah sepatutnya timbul sebarang kemusykilan tentang sesuainya agama Islam yang dibawa oleh Nabi Muhammad s.a.w. , dengan keadaan umat manusia dalam setiap masa, dengan tidak memerlukan sebarang pindaan atau perubahan kerana bila diperhati akan ternyata bahawa Islam adalah berdasarkan kaedah-kaedah umum yang banyak cawangannya, yang dapat menghadapi cabaran-cabaran zaman, - dapat menghakimi kejadian-kejadian yang berlaku dan dapat pula memecahkan masalah-masalah yang timbul dalam masa.

Jelasnya, agama Islam yang dibawa oleh Nabi Muhammad s.a.w. adalah lengkap mengandungi hukum hakam dan cara peraturan meliputi segala bidang hidup, yang menjadikannya sesuai dengan keadaan umat manusia dalam segala zaman dan di mana sahaja mereka berada selagi sifat kemanusiaannya tidak berubah, sehinggakan Nabi Isa a.s. semasa turun pada akhir umur dunia kelak akan melanjutkan dan mengembangkan lagi syariat Islam yang dibawa oleh Nabi Muhammad s.a.w., sebagaimana yang diterangkan dalam hadis yang berikut:

- عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: كَيْفَ أَنْتُمْ إِذَا نَزَلَ فِيكُمْ ابْنُ مَرْيَمَ فَأَمَّكُمْ ،، قَالَ ابْنُ أَبِي ذِئْبٍ فَأَمَّكُمْ بِكِتَابِ رَبِّكُمْ تَبَارَكَ وَتَعَالَى وَسُنَّةِ نَبِيِّكُمْ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ . ( مسلم)

15- Dari Abu Hurairah, r.a. katanya: Rasulullah s.a.w. bersabda: "Sungguh baik keadaan kamu ketika Isa Ibn Mariam turun dalam kalangan kamu, lalu ia memimpin kamu." Salah seorang rawi hadis ini (Ibn Abi Dzi'b) menerangkan dengan katanya: "Lalu ia memimpin kamu dengan menurut kitab Allah al-Qur'an dan Sunnah Nabi kamu"

(Muslim)