Jumaat, 19 Mac 2010
Khamis, 18 Mac 2010
KEKUASAAN ALLAH S.W.T - Sungai dalam laut
Email : dsj
"Dan Dialah yang membiarkan dua laut mengalir (berdampingan) ; yang ini tawar lagi segar dan yang lain masin lagi pahit; dan Dia jadikan antara keduanya dinding dan batas yang menghalangi." (Q.S Al Furqan:53)
Jika Anda termasuk orang yang gemar menonton rancangan TV `Discovery' pasti
kenal Mr.Jacques Yves Costeau, ia seorang ahli oceanografer dan ahli selam terkemuka dari Perancis. Orang tua yang berambut putih ini sepanjang hidupnya menyelam ke perbagai dasar samudera di seantero dunia dan membuat filem dokumentari tentang keindahan alam dasar laut untuk ditonton di seluruh dunia.
Pada suatu hari ketika sedang melakukan eksplorasi di bawah laut, tiba-tiba ia menemui beberapa kumpulan mata air tawar-segar yang sangat sedap rasanya kerana tidak bercampur/tidak melebur dengan air laut yang masin di sekelilingnya, seolah-olah ada dinding atau membran yang membatasi keduanya.
Fenomena ganjil itu memeningkan Mr. Costeau dan mendorongnya untuk mencari penyebab terpisahnya air tawar dari air masin di tengah-tengah lautan. Ia mulai berfikir, jangan-jangan itu hanya halusinansi atau khalayan sewaktu menyelam. Waktu pun terus berlalu setelah kejadian tersebut, namun ia tak kunjung mendapatkan jawapan yang memuaskan tentang fenomena ganjil tersebut.
Sampai pada suatu hari ia bertemu dengan seorang profesor muslim, kemudian ia pun menceritakan fenomena ganjil itu. Profesor itu teringat pada ayat Al Quran tentang bertemunya dua lautan (surat Ar-Rahman ayat 19-20) yang sering diidentikkan dengan Terusan Suez. Ayat itu berbunyi "Marajal bahraini yaltaqiyaan, bainahumaa barzakhun laa yabghiyaan. ."Artinya: "Dia biarkan dua lautan bertemu, di antara keduanya ada batas yang tidak boleh ditembus." Kemudian dibacakan surat Al Furqan ayat 53 di atas.
Selain itu, dalam beberapa kitab tafsir, ayat tentang bertemunya dua lautan tapi tak bercampur airnya diertikan sebagai lokasi muara sungai, di mana terjadi pertemuan antara air tawar dari sungai dan air masin dari laut. Namun tafsir itu tidak menjelaskan ayat berikutnya dari surat Ar-Rahman ayat 22 yang berbunyi "Yakhruju minhuma lu'lu`u wal marjaan" ertinya "Keluar dari keduanya mutiara dan marjan." Padahal di muara sungai tidak
ditemukan mutiara.
Terpesonalah Mr. Costeau mendengar ayat-ayat Al Qur'an itu, melebihi kekagumannya melihat keajaiban pemandangan yang pernah dilihatnya di lautan yang dalam. Al Qur'an ini mustahil disusun oleh Muhammad yang hidup di abad ke tujuh, suatu zaman saat belum ada peralatan selam yang canggih untuk mencapai lokasi yang jauh terpencil di kedalaman samudera. Benar-benar suatu mukjizat, berita tentang fenomena ganjil 14 abad yang silam
akhirnya terbukti pada abad 20. Mr. Costeau pun berkata bahawa Al Qur'an memang sesungguhnya kitab suci yang berisi firman Allah, yang seluruh kandungannyamutlak benar. Dengan seketika dia pun memeluk Islam.
Allahu Akbar...! Mr. Costeau mendapat hidayah melalui fenomena teknologi kelautan. Maha Benar Allah yang Maha Agung. Shadaqallahu Al `Azhim.Rasulullah s.a.w. bersabda: "Sesungguhnya hati manusia akan berkarat sebagaimana besi yang dikaratkan oleh air." Bila seorang bertanya, "Apakah caranya untuk menjadikan hati-hati ini bersih kembali?" Rasulullah s.a.w. bersabda, "Selalulah ingat mati dan membaca Al Quran."
Jika anda seorang penyelam, maka anda harus mengunjungi Cenote Angelita, Mexico. Disana ada sebuah gua. Jika anda menyelam sampai kedalaman 30 meter, airnya air segar (tawar), namun jika anda menyelam sampai kedalaman lebih dari 60 meter, airnya menjadi air asin, lalu anda dapat melihat sebuah "sungai" di dasarnya, lengkap dengan pohon dan daun daunan.
Hadis Rasulullah s.a.w
عن أبي عبد الله جابر بن عبد الله الأنصاري رضي الله عنهما، أن رجلا سأل رسول الله e
فقال: أرأیت إذا صليت المكتوبات وصمت رمضان وأحللت الحلال، وحرمت الحرام، ولم
أزد على ذلك شيئا، أدخل الجنة؟ قال نعم )) رواه مسلم. ومعنى حرمت الحرام اجتنبته،
ومعنى أحللت الحلال فعلته معتقدا حله.
Daripada Abu Abdullah Jabir ibn Abdullah al-Ansarie r.a., رضي الله عنهما (beliau meriwayatkan):
Bahawa seorang lelaki telah bertanyakan Rasulullah SAW, dia berkata: Bagaimana pandanganmu jika
aku mendirikan sembahyang-sembahyang fardhu, aku berpuasa bulan Ramadhan, aku menghalalkan
perkara yang halal dan aku mengharamkan perkara yang haram. Aku tidak akan menambah apa-apa
lagi lebih daripada itu. Apakah aku akan masuk syurga? Baginda bersabda: Ya!
Hadis riwayat al-lmam Muslim.
Pokok Perbincangan Hadis :
1) Yang bertanya ialah : Nu’man bin Qauqal(sahabat) - menyertai perang Badar/syahid dalam perang
Uhud.Keimanannya terhadap syurga dan apa yang dijanjikan oleh Allah telah mendorong beliau untuk
bertanya Nabi tentang hadis ini.
2) Menunaikan Solat Fardhu :
- wajib berjamaah di masjid - pendapat kebanyakan sahabat/ tidak ada sahabat yang khilaf.
- solat yang paling dicuaikan oleh orang munafiq (( Isyak dan Subuh)) - kalau mereka tahu
fadhilatnya nescaya mereka akan usha untuk mendapatkannya, walaupun dalam keadaan merangkak.
3) Wajib puasa Ramadhan
4) Yakin - mengharamkan apa yang dihalalkan oleh Allah - hukumnya kufur.
5) Yakin - menghalalkan apa yang diharamkan oleh Allah - hukumnya kufur.
Bentuk-bentuk haram dita’birkan dengan nama yang berlainan:
Antaranya maksiat, dosa, khotar dll. Didatangkan dalam bentuk :
i) Larangan (nahyu) - misal (Hujuraat : 12 )
ii) Janji buruk ke atas pembuat (wa’iid) - (Aali ‘Imran : 77 ).
iii) Lafaz tahrim - An-Nisaa’ : 23 ) .
Penghalalan dan pengharaman adalah hak Allah - dia yang mengetahui apa yang baik bagi manusia di
dunia dan di akhirat - sesiapa yang menceroboh haknya akan diazab.
Pengajaran hadis:
(1) Hadis menerangkan betapa apabila seorang mukmin benar-benar menunaikan segala
tanggungjawab agama yang fardhu dengan sempurna, menghalalkan perkara yang halal dan
mengharamkan perkara yang haram, dia akan masuk syurga walaupun dia tidak melakukan amalanamalan
sunat yang lain. lni adalah kemurahan dan rahmat Allah SWT terhadap hamba-hambaNya.
(2) Hanya melaksanakan amalan fardhu tanpa yang sunat di sini ertinya melakukannya dengan
sempurna tanpa cacat, tanpa meninggalkannya atau mencuaikannya.
(3) Menghalalkan perkara yang halal dan mengharamkan perkara yang haram bukan hanya dengan
lidah tetapi hendaklah secara praktik, iaitu dengan mengerjakan apa yang halal kalau dia mahu dan
menjauhkan segala perkara yang haram.
Isnin, 15 Mac 2010
وقف
وقف
1. وقف تام :
ياءيت وقف فد كلمه يغ تيدق اد كاءيتن دغن اية سلفسث، دري سضي معنا دان لفظ. اي كباثقنث برلاكو فد اخير اية دان اخير سورة. خونتوهث:
اخير سورة ملك يوم الدين اخير اية ولا الضالين
2. وقف كافى
وقف فد اخير كلمة يغ اد كاءيتن دغن اية سلفسث درى سضي معنا تيدق فد لفظ. خونتوهث الحمد لله رب العالمين ز الرحمن الرحيم: 3. وقف حسن
ياءيت وقف فد كلمة يغ اد هوبوغن انتارا اية سبلوم دان سلفسث دري سضى لفظ دان معنا، تتافى اية سبلومث اياله اية يغ سمفورنا دان اية سلفسث تيدق سمفورنا تنفا اية سبلومث. خونتوه وقف فد :
4. وقف قبيح
لا تقربوا الصلوة
i. ياءيت وقف فد مان2 كلمة يغ تيدق بوليه دفهمى. خونتوهث وقف فد اخير بسم... دالم اية
ii. وقف فد مان2 كلمه اتاو اية يغ بوليه ممباوا كفد ساتو كفهمن معنا يغ لاءين درفد معنا القرءان يغ سبنر. خونتوه : " " فد اية
تندا وقف
خونتوه اية مقصود تندا وقف
لازم م
دتضه وقف لا
وقف جائز ج
ايلوق وصل صلى
ايلوق وقف قلى
وقف فد ساله ساتو تيتيق تيض
السكتة
تعريف :
بهاس : برديام.
اصطلاح : مغهنتيكن باخاءن تنفا برنفس دغن قدر دوا حركة. كمودين مثمبوغ سمولا باخاءن دغن نفس يغ سام. منوروت رواية طريق الشاطبي حكوم سكته فد امفت تمفت دالم القرءان كتيك وصل ياءيت :
i. سورة الكهف : اية 1 :
ii. سورة يس : اية 52 :
iii. سورة القيامة : اية 27
iv. سورة المطففين : اية 14:
خاتتن :
ساتو تمفت يغ هاروس دباخ دغن سكته ياءيت : !سورة الحاقه: اية 28)
إلتقاء الساكنين (فرتموان دوا تندا ماتي)
فغرتين :
افابيلا حروف ساكنة اتاو تنوين برتمو دغن همزة وصل مك دباريسكن حروف ساكنة ايت دغن باريس كسرة.
خونتوهث :
i. كلمة : = أَحَدُنِِ الله
ii.
كتاب-كتاب روجوعكن :
1. مورد الظمئان – عبد الله بن محمد قاسيم : دار إحياء ، مصر
2. حق التلاوة – حسني شيخ عثمان : مكتبة المنار ، الزرقاء جوردن
3. أحكام التجويد وفضائل القرءان – محمد محمود عبد العليم : دار الكتب ، القاهرة
4. تجويد القرءان رسم عثماني – عبد القادر ليوغ : فستاك سلام سندرين برحد ، كوالا لومفور
5. فندوان ترتيل القرءان – نئ جعفر بن نئ اسماعيل : دار الفكر، كوالا لومفور
6. القواعد قبل التلاوة – نئ جعفر بن نئ اسماعيل : دار الفكر، كوالا لومفور
1. وقف تام :
ياءيت وقف فد كلمه يغ تيدق اد كاءيتن دغن اية سلفسث، دري سضي معنا دان لفظ. اي كباثقنث برلاكو فد اخير اية دان اخير سورة. خونتوهث:
اخير سورة ملك يوم الدين اخير اية ولا الضالين
2. وقف كافى
وقف فد اخير كلمة يغ اد كاءيتن دغن اية سلفسث درى سضي معنا تيدق فد لفظ. خونتوهث الحمد لله رب العالمين ز الرحمن الرحيم: 3. وقف حسن
ياءيت وقف فد كلمة يغ اد هوبوغن انتارا اية سبلوم دان سلفسث دري سضى لفظ دان معنا، تتافى اية سبلومث اياله اية يغ سمفورنا دان اية سلفسث تيدق سمفورنا تنفا اية سبلومث. خونتوه وقف فد :
4. وقف قبيح
لا تقربوا الصلوة
i. ياءيت وقف فد مان2 كلمة يغ تيدق بوليه دفهمى. خونتوهث وقف فد اخير بسم... دالم اية
ii. وقف فد مان2 كلمه اتاو اية يغ بوليه ممباوا كفد ساتو كفهمن معنا يغ لاءين درفد معنا القرءان يغ سبنر. خونتوه : " " فد اية
تندا وقف
خونتوه اية مقصود تندا وقف
لازم م
دتضه وقف لا
وقف جائز ج
ايلوق وصل صلى
ايلوق وقف قلى
وقف فد ساله ساتو تيتيق تيض
السكتة
تعريف :
بهاس : برديام.
اصطلاح : مغهنتيكن باخاءن تنفا برنفس دغن قدر دوا حركة. كمودين مثمبوغ سمولا باخاءن دغن نفس يغ سام. منوروت رواية طريق الشاطبي حكوم سكته فد امفت تمفت دالم القرءان كتيك وصل ياءيت :
i. سورة الكهف : اية 1 :
ii. سورة يس : اية 52 :
iii. سورة القيامة : اية 27
iv. سورة المطففين : اية 14:
خاتتن :
ساتو تمفت يغ هاروس دباخ دغن سكته ياءيت : !سورة الحاقه: اية 28)
إلتقاء الساكنين (فرتموان دوا تندا ماتي)
فغرتين :
افابيلا حروف ساكنة اتاو تنوين برتمو دغن همزة وصل مك دباريسكن حروف ساكنة ايت دغن باريس كسرة.
خونتوهث :
i. كلمة : = أَحَدُنِِ الله
ii.
كتاب-كتاب روجوعكن :
1. مورد الظمئان – عبد الله بن محمد قاسيم : دار إحياء ، مصر
2. حق التلاوة – حسني شيخ عثمان : مكتبة المنار ، الزرقاء جوردن
3. أحكام التجويد وفضائل القرءان – محمد محمود عبد العليم : دار الكتب ، القاهرة
4. تجويد القرءان رسم عثماني – عبد القادر ليوغ : فستاك سلام سندرين برحد ، كوالا لومفور
5. فندوان ترتيل القرءان – نئ جعفر بن نئ اسماعيل : دار الفكر، كوالا لومفور
6. القواعد قبل التلاوة – نئ جعفر بن نئ اسماعيل : دار الفكر، كوالا لومفور
Hadis Rasulullah s.a.w
عن أبي عمرو وقيل أبي عمرة سفيان بن عبد الله t
قال: قلت یا رسول الله! قل لي في الإسلام قولا لا
أسأل عنه أحد غيرك. قال : قل آمنت بالله ثم استقم
رواه مسلم.
Daripada Abu `Amru - atau digelar juga Abu `Amrah - Sufian ibn Abdullah r.a. beliau berkata: Aku berkata: Wahai Rasulullah! Ajarkan untukku dalam lslam suatu ucapan yang aku tidak perlu lagi bertanya kepada orang lain selainmu. Baginda bersabda: Ucapkanlah: Aku beriman kepada Allah. Kemudian hendaklah engkau beristiqamah.Hadis riwayat al-lmam Muslim.
Pokok Perbincangan Hadis :
1) Makna Istiqomah :
- perbetulkan aqidah - beriltizan dalam melaksanakan ketaatan kepadaNya.
- (Qurtubi) betul I’tiqad, kata-kata dan perbuatan - beriltizam. (Fusshilat : 30).
2) Kelebihan Istiqomah :
- diperluas/mudahkan rezeki di dunia (Fusshilat : 30-32) (al-Jin : 16).
- diberi keamanan ketika mati, di kubur dan ketika dibangkitkan.
- dihilangkan kesedihan berpisah dengan keluarga.
- didatangkan khabar gembira (pengampunan dosa), (amal diterima) dan (syurga).
3) Istiqomah di atas Jalan yang Lurus :
- perintah Allah untuk nabi dan ummatnya supaya menepatu syara’ (Hud : 112).
i) Istiqomah Hati :
- sebagai Raja kepada Jasad, Istiqomahnya akan menentukan istiqomah yg lain.
ii) Istiqomah Lidah :
- sebagai penterjemah kepada Hati/ juga punca kecelakaan kepada tuannya.
- sebagai renungan (qoof : 18), (al-Isra’ : 36).
Pengajaran hadis:
(1) Hadis menuntut agar seorang mukmin sentiasa mengambil berat soal lman, tauhid dan aqidahnya, selalu memperbaharui imannya kepada Allah, seterusnya beristiqamah menunaikan tuntutan lman yang didakwa itu.
(2) lstiqamah bererti melalui suatu jalan yang lurus, jitu dan tepat.
(3) lstiqamah dalam menunaikan tuntutan lman adalah suatu jihad. Ramai orang lslam yang hanya mengaku beriman namun gagal lstiqamah menunaikan tuntutan lman.
(4) lman dan lslam mempunyai konsep pelaksanaan yang mudah tanpa berbelit-belit atau sukar difahami. Seseorang hanya dituntut beriman kemudian beristiqamah melaksanakan lslamnya tanpa berfalsafah. Amal dan lstiqamah menjadi sulit hanya apabila iman yang diukir hanya di bibir atau dihujung lidah semata-mata.
Langgan:
Catatan (Atom)