Jumaat, 27 November 2009

Kisah pengorbanan Nabi Ibrahim a.s

(فلما بلغ معه السعي) أي أن يسعى معه ويعينه قيل بلغ سبع سنين وقيل ثلاث عشرة سنة (قال يا بني إني أرى) أي رأيت (في المنام أني أذبحك) ورؤيا الأنبياء حق وأفعالهم بأمر الله تعالى (فانظر ماذا ترى) من الرأي شاوره ليأنس بالذبح وينقاد للأمر به (قال يا أبت) التاء عوض عن ياء الإضافة (افعل ما تؤمر) به (ستجدني إن شاء الله من الصابرين) على ذلك


فَلَمَّا بَلَغَ مَعَهُ السَّعْيَ قَالَ يَا بُنَيَّ إِنِّي أَرَى فِي الْمَنَامِ أَنِّي أَذْبَحُكَ فَانظُرْ مَاذَا تَرَى قَالَ يَا أَبَتِ افْعَلْ مَا تُؤْمَرُ سَتَجِدُنِي إِن شَاء اللَّهُ مِنَ الصَّابِرِينَ }الصافا
{وَفَدَيْنَاهُ بِذِبْحٍ عَظِيمٍ }الصافات107
102. maka ketika Anaknya itu sampai (ke peringkat umur Yang membolehkan dia) berusaha bersama-sama dengannya, Nabi Ibrahim berkata: "Wahai anak kesayanganku! Sesungguhnya Aku melihat Dalam mimpi Bahawa Aku akan menyembelihmu; maka fikirkanlah apa pendapatmu?". Anaknya menjawab: "Wahai ayah, jalankanlah apa Yang diperintahkan kepadamu; insya Allah, ayah akan mendapati daku dari orang-orang Yang sabar".
103. setelah keduanya berserah bulat-bulat (menjunjung perintah Allah itu), dan Nabi Ibrahim merebahkan Anaknya Dengan meletakkan iringan mukanya di atas tompok tanah, (Kami sifatkan Ibrahim - Dengan kesungguhan azamnya itu telah menjalankan perintah kami),
104. serta Kami menyerunya: "Wahai Ibrahim!
105. "Engkau telah menyempurnakan maksud mimpi Yang Engkau lihat itu". Demikianlah sebenarnya Kami membalas orang-orang Yang berusaha mengerjakan kebaikan.
106. Sesungguhnya perintah ini adalah satu ujian Yang nyata;
107. dan Kami tebus Anaknya itu Dengan seekor binatang sembelihan Yang besar;

Rabu, 25 November 2009

Hukum haiwan yang makan najis atau benda yang haram

Hukum haiwan yang makan najis atau benda yang haram

MUKADDIMAH

Pada hari sabtu lepas berlangsung soal jawab agama secara online dgn pelajar2 nizhny novgorod Rusia . Diantara persoalan yang ditimbulkan adalah:

. Bagaimana kalau ikan atau binatang ternakan lain yang diberi makan lemak babi?

Disini saya ingin menulis perbahasan ulama yang berkait dengan persoalan ini.

HADIS2 YANG BERKAITAN

1. Hadis yang diriwayatkan dari Ibnu Umar ra:



نهى عن أكل الجلالة وألبانها


" Rasulullah saw menegah dari makan binatang yang memakan najis dan meminum susunya." (Hr Hakim dan Tirmizi)

2. Hadis yang diriwayat dari Ibnu Abbas ra:


نهى عن لبن الجلالة


" Nabi saw menegah dari minum susu binatang yang memakan najis." (Hr Tirmizi dan Hakim)

PENDAPAT PARA ULAMA

Para ulama telah berselisih pendapat terhadap perkara ini kepada tiga pendapat:

PERTAMA: Ulama Syafie dan Hanafi berpendapat makruh memakan binatang yang memakan najis.

Ulama mazhab hanafi mengatakan makruh memakan daging binatang yang kesemua atau sebahgian besar makanannya adalah najis.

Ulama mazhab Syafie pula menyatakan daging binatang Jalalah (yang makan najis) yang makruh dimakan adalah yang berubah bau daging atau uratnya.

DALIL pendapat pertama: 2 hadis yang lepas yang mana Nabi saw melarang dari makan daging dan susu binatang ini. Mereka mengatakan tegahan hanya makruh kerana ia adalah disebabkan daging yang berubah baunya. Ini disamakan dengan daging berubah baunya yang disebabkan ia lama disimpan maka ianya hanya makruh dimakan.

KEDUA: Ulama mazhab Maliki, Hasan al-Basri dan sebahgian ulama syafie menyatakan harus makan daging binatang ini.

DALIL pendapat kedua: Mereka berkata:

"Sesungguhnya orang kafir yang makan babi dan meminum arak badan mereka tidak dihukum najis. Oleh itu binatang ini juga tidak najis."

KETIGA: Ulama mazhab Hambali mengharamkan memakan daging binatang ini. Iaitu yang kebanyakan makanannya adalah najis.

DALIL pendapat ketiga:

Berdasarkan 2 hadis yang lepas dan hadis berikut:


نهى رسول الله عن الإبل الجلالة أن يؤكل لحمها ولا يحمل عليها إلا الأدم ولا يركبها الناس حتى تعلف أربعين ليلة


" Rasulullah saw menegah makan unta yang makan najis, jangan ditanggung atas unta itu melainkan lauk-pauk dan jangan ditunggang manusia melainkan setelah diberi makan selama 40 malam." (Hr Hakim dan al-Baihaqi)

Mereka berpendapat bahwa larangan dalam kesemua hadis ini adalah larangan pengharaman.

PENDAPAT YANG KUAT

Pendapat yang kuat adalah pendapat yang mengatakan harus memakan daging binatang yang makanannya adalah najis. Ini adalah pendapat yang ditarjih oleh Dr Nazih hammad. Imam Sayuti berkata dalam kitabnya asybah wan-Nazair:

" Sekiranya kambing biri-biri makan makanan yang haram tidak diharamkan daging dan susunya, tetapi meninggalkannya lebih wara'."

Dr Nazih Hammad berkata:

Berdasarkan konsep "istihalah" (bertukar menjadi zat yang lain) yang diharuskan oleh para ulama fekah, tidak mengapa memberi makan makanan yang haram atau yang najis kepada binatang yang dimakan. Ia tidak memberi kesan kepada daging, susu dan telornya. Hukumnya adalah harus dimakan selagi mana tidak ada kemudaratan. Adapun jika ada kemudaratan maka ia diharamkan kerana tidak boleh melakukan perkara memberi mudarat kepada diri sendiri dan orang lain لا ضرر ولا ضرار.

Rujukan: al-Intifa' Bil A'yan Muharramah oleh Jumanah Muhammad Abdur Razzak dan al-Mawad al-Muharramah Wan Najisah Fid Dawa3 Wal Giza3 oleh Dr Nazih Hammad.

Diambil dari DRS. KHALIL IDHAM LIM

كتاب الثاني

متن الجزري

يقول الراجي عفو رب سامع * ( محمد بن الجزري الشافعى )

الحمد لله وصلى الله * على نبيه ومصطفاه

محمد واله وصحبه * ومقرء القران مع محبه

وبعد ان هذه مقدمه * فيما على قارئه ان يعلمه

اذ واجب عليهم محتم * قبل الشروع الاول ان يعلموا

مخارج الحروف والصفات * ليلفظوا بافصح اللغات

محررى التجويد والمواقف * وما الذي رسم في المصاحف

من كل مقطوع وموصول بها * وتاء انثى لم تكن تكتب بها



( باب مخارج الحروف )

مخارج الحروف سبعة عشر * على الذى يختاره مناختبر

فالف الجوف واختاها وهي * حروف مد للهواء تنتهي

ثم لاقص الحلق همز وهاء * ثم لوسطه فعين حاء

ادنا غين خاؤها القاف * اقص اللسان فوق ثم الكاف
اسفل والوسط فجيم اشين يا * والضاد من خافته اذ وليا

الاضراس من ايسر او يمناها * واللام ادناها لمنتهاها

والنون من طرفه تحت اجعلوا * والراء يدانيه لظهر ادخلوا

والطاء والدال وتامنه ومن * عليا الثنايا والصفير مستكن

منه ومن فوق الثنايا السفلى * والظاء والذال وثا للعليا

من طرفيهما ومن بطن الشفه * فالفا مع اطراف الثنايا المشرفة

للشفتين الواو باء ميم * وغنة ومخرجها الخيزشوم

Selasa, 24 November 2009

Hadis Rasulillah s.a.w

Daripada Abu Darda' r.a., katanya: "Saya mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda:

"Sesiapa menempuh suatu jalan untuk mencari sesuatu ilmu pengetahuan di situ, maka Allah akan memudahkan untuknya suatu jalan untuk menuju syurga."

"Dan sesungguhnya para malaikat meletakkan sayap-sayapnya kepada orang yang menuntut ilmu itu, karena ridha sekali dengan apa yang dilakukan oleh orang itu."

"Sesungguhnya orang berilmu dimohonkan pengampunan untuknya oleh semua penghuni di langit dan penghuni-penghuni di bumi, sampai ikan-ikan yu yang ada di dalam air."

"Keutamaan orang berilmu ke atas orang yang beribadat adalah seperti keutamaan bulan atas bintang-bintang yang lain."

"Sesungguhnya para alim ulama adalah pewarisnya para Nabi, sesungguhnya para Nabi tidak mewariskan dinar ataupun dirham, hanyasanya mereka itu mewariskan ilmu. Maka barangsiapa dapat mengambil ilmu itu, maka ia telah mengambil dengan bagian yang banyak sekali."

(Riwayat Abu Dawud dan Termidzi)

Daripada Abu Hurairah r.a. pula, katanya: "Rasulullah s.a.w. ditanya: "Amalan manakah yang lebih utama?" Beliau s.a.w. menjawab: "Beriman kepada Allah dan RasulNya." Ditanya lagi: "Kemudian apakah?" Beliau s.a.w. menjawab: "Jihad fi-sabilillah. " Ditanya pula: "Kemudian apakah?" Beliau s.a.w. menjawab: "Haji yang mabrur."

(Muttafaq 'alaih)