Jumaat, 26 Mac 2010

تحفة الاطفال

تحفة الاطفال

بسم الله الرحمن الرحيم

كتاب الاول

يقول راجى رحمة الغفور * نوما سليمان هو الجمزورى

الحمد لله مصليا على * محمد واله ومن تلا

وبعد, هذا النظم للمريد * في النون والتنوين والمدود

سمّيته ( بتحفة الاطفال ) * عن شيخنا الميهي ذى الكمال

ارجو به أن ينفع الطلاب * والاجر والقبول والتوابا



تحفة الاطفال ومتن الجزرية
( أحكام النون الساكنة والتنوين )

للنون إن تسكن وللتنوين * أربع أحكام فخذ تبيين

فالاول الاظهار قبل أحرف * للحلق ست رتبت فلتعرف

همز فهاء ثم عين حاء * مهملتان ثم غين خاء

والثانى إدغام بستة اتت * فى ( يرملون ) عندهم قد ثبتت

لكنها قسمان قسم يدعمها * فيه بغنة ( ينمو ) علما

إلا إذا كانا بكلمة فلا * تدغم كدنيا ثم صنوان تلا

والثانى إدغام بغير غنة * فى اللام والراء ثم كررنه

والثالث الاقلاب عند الباء * ميما بغنة مع الإخفاء

والرابع الاخفاء عند الفاضل * من الحروف الواجب للفاضل

فى خمسة من بعد عشر رمزها * فى كلم هذا البيت قد ضمنتها

صف ذا ثنا كم جاد شخص قد سما* دم طيبا زد فى تقى ضع ظالما


( أحكام النون والميم مشددتين )

وغن ميما ثم نونا شدد * وسم كلا لا حرف غنة بدا
( أحكام الميم الساكنة )

والميم إن تسكن تجى قبل الهجاء * لا ألف لينة لذى الحجا

أحكامها ثلاثة لمن ضبط * إخفاء إدغام وإظهار فقط

فالاول الإخفاء عند الباء * وسمه الشفوى للقراء

والثان ادغام بمثلها أتى * وسم ادغاما صغيرا يافتى

والثالث الاظهار فى البقيه * من أحرف وسمها شفوية

واحذر لدى واو وفا أن تختفى * لقربها والاتحادى فاعرفى


( حكم لام أل ولام الفعل )

للام أل حالان قبل الاحراف * أولاهما إظهارهارها فلتعرف

قبل اربع مع عشرة خذ علمه * من ( ابغ حجك وخف عقيمه )

ثانيهما إدغامها فى اربع * وعشرة ايضا ورمزها فعى

طب ثم صل رحما تفزضف ذا نعم *دع سوء ظن زر شريفا للكرم

واللام الاولى سمها قمرية * واللام الاخرى سمها شمسيه

وأظهرن لام فعل مطلقا * فى نحو قل نعم وقلنا والتقى



( فى المثلين والمتقاربين والمتجانسين )

إن فى الصفات والمخارج اتفق * حرفان فالمثلان فيهما أحق

وإن تكونا مخرجا تقاربا * وفى الصفات اختلفا يلقبا

متقاربين او يكون اتفقا * فى مخرج دون الصفات حققا

بالمتجانبين ثم ان سكن * اول كل فالصغير سمين

او حرك الحرفان في كل فقل * كل كبير وافهمنه بالمثل


( اقسام المد )

والمد اصلى وفرعى له * وسم اولا طبيعيا وهو

ما لا توقف له على سبب * ولا بدون الحروف تجتلب

بل اى حرف غير هموة او سكون* جاء بعد مد فالطبيعي يكون

والاخر الفرغي موقوف على * سبب كهمز او سكون مسجلا

حروفه ثلاثة فعيها * من لفظ ( واى )وهى في نوحيها

والكسر قبل اليا وقبل الواو ضم * شرط وفتح قبل الف يلتزم

واللين منها اليا وواو سكن * ان انفتاح قبل كل اعلنا

( احكام المد )

للمد احكام ثلاثة تدوم * وهى الوجوب والجواز واللزوم

فواجب ان جاء همز بعد مد * فى كلمة وذا بمتصل يعد

وجائز مد وقصر ان فصل * كل بكلمة وهذا المفصل

ومثل ذا عرض السكون * فقفا كتعلمون نستعين

او قدم الهمز على المج وذا * بدل كا منوا وايمانا خذا

ولازم ان السكون اصلا * وصلا ووقفا بعد مد طولا


( اقسام المد اللازم )

اقسام لازم لديهم اربعه * وتلك كلمي وحرفي معه

كلاهما مخفف مثقل * فهذه اربعة تفصل

فان يكلمة سكون اجتمع * مع حرف مد فهو كلمي وقع

او فى ثلاثى حروف وجد * والمد وسطه فحرفى بدا

كلاهما مثقل ان ادغم * مخفف كل اذا لم يدغما

والازم الحرفى اول السور * وجوده وفى ثمان انحصر


يجمعها الحرف ( كم عسل نقص )* وعين ذو وجهين والطول اخص

وما سوى الحرف الثلاثى لاالف * فمده مدا طبيعيبا الف

وذاك ايضا في فواتح السور * في لفظ ( حي طاهر ) قد انحصر

ويجمع الفواتح الاربع عشر *(صله سحيرا من قطعك) ذا اشتهر

( وثم ) ذا النظم بحمد الله * على تمامه بلا تناهى

ابياته ند بدا لذى النهى * تاريخه بشرى لمن يتقنها

ثم الصلاة والسلام ابدا * على ختام الانبياء ( احمدا )

والال والصحب وكل تابع * وكل قارئ وكل سامع

تمت تحفة الاطفال * بحمد الله ذى الجلال

Hadis Rasulullah s.a.w

عن أبي مالك الحارث بن عاصم الأشعري t قال: قال رسول الله e : (( الطهور شطرالإیمان، والحمد لله تملأ الميزان، وسبحان الله والحمد لله تملآن أو تملأ ما بين السماءوالأرض، والصلاة نور، والصدقة برهان، والصبر ضياء، والقرآن حجة لك أو عليك،كل الناس یغدو فبائع نفسه فمعتقها أوموبقها )) رواه مسلم.
Daripada Abu Malik al-Haris ibn `Asim al-Asya'arie r.a. beliau berkata: Rasulullah SAW telah
bersabda:
Kebersihan itu sebahagian daripada iman. Ucapan zikir al-Hamdulillah memenuhi neraca timbangan.Ucapan zikir SubhaanaLlah dan al-Hamdulillah kedua-duanya memenuhi ruangan antara langit dan bumi. Sembahyang itu adalah cahaya. Sedekah itu adalah saksi. Sabar itu adalah sinaran. Al-Qur'an itu adalah hujah bagimu atau hujah ke atasmu. Setiap manusia keluar waktu pagi, ada yang menjual dirinya, ada yang memerdekakan dirinya dan ada pula yang mencelakakan dirinya.Hadis riwayat al-lmam Muslim.
Pokok Perbincangan Hadis :
1. Kebersihan sebahagian iman : (pendapat ulama’)
a) pahala pada kebersihan - berganda sehingga separuh pahala iman.
b) yang dikehendaki ialah meninggalkan perkara dosa dan maksiat (an-Nahl: 56).
Yang dimaksudkan di sini ialah wudhu’.
c) bersih dari hadas besar dan kecil samada dengan air atau tayammun, dan yang dikehendaki
iman itu ialah solat.
d) yang dimaksudkan dengan bersih itu ialah wudhu’ - menghapuskan dosa-dosa kecil.
2. Galakkan mengingati Allah ;

Pengajaran hadis:

(1) lslam amat menitikberatkan soal kebersihan, sehingga menganggapnya sebahagian daripada lman.
(2) Semua amalan soleh merupakan kebaikan dan keindahan bagi seorang mukmin dan mempunyai
nilai yang tinggi. Ada amalan yang menjadi hujah baginya, ada yang menjadi cahaya baginya, ada yang
menjadi pemberat mizannya dan sebagainya.
(3) Setiap manusia dalam kegiatan hariannya mendedahkan dirinya sama ada kepada kebaikan atau
kecelakaan. Ada yang menjual dirinya kepada Allah, lalu beroleh kebaikan dan kejayaan dan pula ada
yang menjual dirinya kepada syaitan lalu beroleh kecelak

Selasa, 23 Mac 2010

مخرج حروف

مخرج حروف

بهاس : تمفت كلوار.
اصطلاح : تمفت كلوار حروف هجائية.

بهاضين مخرج

1. عام :
مخرج عموم باضي حروف هجائية مغاندوغي ساتو مخرج خاص اتاو لبيه
1) الجوف (روغض مولوت)
2) الحلق (روغض حلقوم)
3) اللسان (ليده)
4) الشفتان ( دوا بيبير مولوت)
5) الخشيوم ( روغض هيدوغ)

2. خصوص :
مخرج خصوص باضي ستياف حروف هجائية
1. الجوف : (روغض مولوت) ياءيت مخرج باضي حروف مد( ا ، و ، ي)
2. الحلق : (روغض حلقوم) ياءيت مخرج باضي حروف2 حلقي دان تربهاضي
كفد تيض:
أ‌. فغكل حلقوم ( ء ، ه )
ب‌. تغه حلقوم ( ح ، ع )
ت‌. هوجوغ حلقوم ( غ ، خ )

3. اللسان : (ليده)
أ‌. فغكل ليده دأغكت كللاغيت لمبوت كلوار درفداث حروف (ق).
ب‌. فغكل ليده دأغكت كللاغيت لمبوت سلفس مخرج كلوار درفداث (ك).
ت‌. فرتغهن ليده دأغكت كللاغيت كرس كلوار درفداث (ج، ش، ي).
ث‌. بهاضين تفي ليده دباوا كضراهم اتس كانن اتاو كيري اتاو كدواث سكالي كلوار درفداث حروف (ض).
ج‌. هوجوغ ليده دأغكت كللاغيت كرس دباوا كضوسي ضيضي اتس كلوار درفداث (ل).
ح‌. هوجوغ ليده دأغكت كهوجوغ للاغيت بردكتن ضوسي اتس كلوار درفداث ( ن) مخرجث لبيه دكت دغن مخرج (ل).
خ‌. هوجوغ ليده دأغكت كضوسي ضيضي دفن اتس كلوار درفداث حروف (ر).
د‌. هوجوغ ليده دباوا كفغكل ضيضي درفد اتس كلوار درفداث حروف (د ، ت ، ط).
ذ‌. تفي ليده دأغكت كللاغيت تتافي تيدق اد فنكنن يغ قوات دضوسي كلوار درفداث حروف ( ز، س، ص ).
ر‌. هوجوغ ليده دان دوا ضيضي دفن اتس كلوا درفداث ) ظ ، ذ ، ث).

4. الشفتان : (دوا بيبير مولوت)
أ‌. فروت بيبير مولوت باوه برسام هوجوغ ضيضي دفن اتس كلوار درفداث حروف (ف).
ب‌. دوا بيبير مولوت كلوار درفداث حروف (ب، م، و(.

5. الخيشوم (روغض هيدوغ) اياث مخرج باضي غنة / دغوغ.

Isnin, 22 Mac 2010

HADIS 24
عن أبي ذر الغفاري t
عن النبي e فيما یرویه عن ربه عز وجل أنه قال: یا عبادي! إني
حرمت الظلم على نفسي، وجعلته بينكم محرما فلا تظالموا، یا عبادي! آلكم ضال إلا من
هدیته فاستهدوني أهدآم، یا عبادي! آلكم جائع إلا من أطعمته فاستطعموني أطعمكم، ی ا
عبادي! آلكم عار إلا من آسوته فاستكسوني أآسكم، یا عبادي! إنكم تخطؤون بالليل
والنهار وأنا أغفر الذنوب جميعا، فاستغفروني أغفر لكم، یا عبادي! إنكم لن تبلغوا ضري
فتضروني ولن تبلغوا نفعي فتنفعوني، یا عبادي! لو أن أولكم وآخرآم وإنسكم وجنكم آانو ا
على أتقى قلب رجل واحد منكم، ما زاد ذلك في ملكي شيئا، یا عبادي! لو أن أولكم
وآخرآم وإنسكم وجنكم آانوا على أفجر قلب رجل واحد منكم، ما نقص ذلك من ملكي
شيئا، یا عبادي! لو أن أولكم وآخرآم وإنسكم وجنكم قاموا في صعيد واحد فسألوني
فأعطيت آل واحد مسألته ما نقص ذلك مما عندي إلا آما ینقص المخيط إذا أدخل البحر، ی ا
عبادي! إنما هي أعمالكم أحصيها لكم، ثم أوفيكم إیاها، فمن وجد خيرا فليحمد الله، ومن
وجد غير ذلك فلا یلومن إلا نفسه )) رواه مسلم.
Hadis riwayat al-lmam Muslim.
Daripada Abu Zar al-Ghifari r.a. daripada Rasulullah SAW berdasarkan apa yang diriwayatkan oleh Baginda daripada Allah SWT bahawa Dia berfirman:
Wahai hamba-hambaKu! Sesungguhnya aku mengharamkan ke atas diriKu kezaliman dan Aku
jadikannya di kalangan kamu sebagai suatu perkara yang diharamkan, maka janganlah kamu saling zalim-menzalimi.
Wahai hamba-hambaKu! Kamu semua sesat kecuali orang yang Aku hidayatkannya, maka hendaklah kamu meminta hidayat dariKu.
Wahai hamba-hambaKu! Kamu semua lapar kecuali orang yang Aku beri makan, maka hendaklah kamu meminta makan daripadaKu nescaya Aku akan berikan kamu makan.
Wahai hamba-hambaKu! Kamu semua telanjang kecuali orang yang Aku berikannya pakaian, maka
hendaklah kamu meminta pakaian daripadaKu nescaya Aku akan berikan kamu pakaian.
Wahai hamba-hambaKu! Sesungguhnya kamu bersalah siang dan malam dan Aku mengampunkan
semua dosa, maka mintalah keampunan daripadaKu nescaya Aku akan ampunkan kamu.
Wahai hamba-hambaKu! Selama-lamanya kamu tidak akan mampu memudharatkan Aku sehingga
kamu boleh memudharatkan Aku.Wahai hamba-hambaKu! Dan selama-lamanya kamu tidak akan mampu memberi manfaat kepada Aku sehingga kamu boleh memberi manfaat kepada Aku.
Wahai hamba-hambaKu! Sekiranya orang-orang yang terdahulu dan terkemudian dari kamu, manusia dan jin di kalangan kamu, sekiranya mereka semua mempunyai hati bertaqwa umpama hati orang yang paling bertaqwa di kalangan kamu, nescaya hal itu tidak menambahkan apa-apapun dalam kerajaanKu.Wahai hamba-hambaKu! Sekiranya orang-orang yang terdahulu dan terkemudian dari kamu, manusia dan jin di kalangan kamu, sekiranya mereka semua mempunyai hati jahat umpama hati orang yang paling jahat di kalangan kamu, nescaya hal itu tidak mengurang-cacatkan apa-apapun dalam kerajaanKu.
Wahai hamba-hambaKu! Sekiranya orang-orang yang terdahulu dan terkemudian dari kamu, manusia dan jin di kalangan kamu, sekiranya mereka semua berhimpun di suatu tempat, lalu mereka meminta daripadaKu (iaitu meminta sesuatu pemberian), lantas Aku kurniakan setiap orang dari kalangan mereka permintaannya, nescaya hal itu tidak mengurangkan sedikitpun apa-apa yang ada di sisiKu kecuali umpama berkurangnya air laut apabila dicelupkan sebatang jarum.
Wahai hamba-hambaKu! Bahawa sesungguhnya hanya amalan kamu yang Aku akan perhitungkannya bagi kamu, kemudian Aku sempurnakan pembalasannya. Maka barangsiapa yang mendapat kebaikan maka hendaklah dia memuji Allah dan barangsiapa yang mendapat selain kebaikan, maka janganlah dia mencela kecuali mencela dirinya sendiri.
Hadis qudsi ini mempunyai banyak pengajaran antaranya:
(1) Zalim adalah suatu sifat keji yang diharamkan Allah SWT ke atas diriNya dan ke atas hambahambaNya.Barangsiapa yang melakukan kezaliman bererti dia telah melampaui batasan yang digariskan oleh Allah SWT.
(2) Semua hamba adalah berhajat dan bergantung penuh kepada kurniaan dan kemurahan Allah SWT. Dialah Tuhan yang memberikan petunjuk, memberikan rezeki, memberi pakaian dan Dia juga Tuhan Yang Maha Pengampun segala dosa hamba-hambaNya. Sesungguhnya rahmat Allah sentiasa mendahului murkaNya.
(3) Segala permohonan hendaklah hanya diajukan kepada Allah SWT, sama ada permohonan meminta hidayah, rezeki, makanan dan pakaian juga permohonan agar diampunkan segala dosa.
(4) Sesungguhnya Allah SWT Maha Gagah Perkasa. Manusia sekali-kali tidak mampu
memberikanNya manfaat dan mudharat.
(5) Segala perbuatan manusia sama ada ketaqwaan atau kejahatan, walaupun pada tahap yang paling maksimum dan paling dahsyat, semuanya tidak akan menambah atau menjejaskan kedudukan Allah SWT walaupun sedikit.
(6) Segala kurniaan Allah kepada seluruh manusia dan jin, biar betapa banyak sekalipun, ia tidak akan mengurangkan apa yang dimilikiNya walaupun sedikit. la hanya umpama air yang terlekat pada sebatang jarum kerdil yang dijunamkan ke lautan luas.
(7) Setiap amalan manusia akan dihitung satu persatu oleh Allah SWT dan Dialah yang akan menyempurnakan pembalasannya, sama ada balasan baik mahupun buruk.

Ahad, 21 Mac 2010

وقف رسول الله صلى الله عليه وسلم اتو وقف جبريل اتو وقف ن

وقف رسول الله صلى الله عليه وسلم اتو وقف جبريل اتو وقف نبي

1. سورة الفاتحة ملك يوم الدين ( اية 4 )
4. Yang Menguasai pemerintahan hari Pembalasan (hari Akhirat).

اياك نعبد وإياك نستعين ( اية 5 )
5. Engkaulah sahaja (Ya Allah) Yang Kami sembah, dan kepada Engkaulah sahaja Kami memohon pertolongan.

ولا الضالين ( اية 7 )
7. Iaitu jalan orang-orang Yang Engkau telah kurniakan nikmat kepada mereka, bukan (jalan) orang-orang Yang Engkau telah murkai, dan bukan pula (jalan) orang-orang Yang sesat.


2. سورة البقرة : فأستبقوا الخيرات ( اية 148 )
148. dan bagi tiap-tiap umat ada arah (kiblat) Yang masing-masing menujunya; oleh itu berlumba-lumbalah kamu mengerjakan kebaikan; kerana di mana sahaja kamu berada maka Allah tetap akan membawa kamu semua (berhimpun pada hari kiamat untuk menerima balasan); Sesungguhnya Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu.

3. سورة ال عمران : قل صدق الله ( اية 95 )
95. Katakanlah (Wahai Muhammad): "Benarlah (Apa Yang difirmankan oleh) Allah, maka ikutilah kamu akan ugama Nabi Ibrahim Yang ikhlas (berdasarkan Tauhid), dan bukanlah ia dari orang-orang musyrik.

4. سورة المائدة : فأستبقوا الخيرات ( اية 48 )
48. dan Kami turunkan kepadamu (Wahai Muhammad) Kitab (Al-Quran) Dengan membawa kebenaran, untuk mengesahkan benarnya Kitab-kitab suci Yang telah diturunkan sebelumnya dan untuk memelihara serta mengawasinya. Maka jalankanlah okum di antara mereka (Ahli Kitab) itu Dengan apa Yang telah diturunkan oleh Allah (kepadamu), dan janganlah Engkau mengikut kehendak hawa nafsu mereka (dengan menyeleweng) dari apa Yang telah datang kepadamu dari kebenaran. Bagi tiap-tiap umat Yang ada di antara kamu, Kami jadikan (tetapkan) suatu syariat dan jalan ugama (yang wajib diikuti oleh masing-masing). Dan kalau Allah menghendaki nescaya ia menjadikan kamu satu umat (yang bersatu Dalam ugama Yang satu), tetapi ia hendak menguji kamu (dalam menjalankan) apa Yang telah disampaikan kepada kamu. Oleh itu berlumba-lumbalah kamu membuat kebaikan (beriman dan beramal soleh). Kepada Allah jualah tempat kembali kamu semuanya, maka ia akan memberitahu kamu apa Yang kamu berselisihan padanya.

5. سورة المائدة : أقول ما ليس لى بحق ( اية 116
116. dan (ingatlah) ketika Allah berfirman: "Wahai Isa Ibni Maryam! Engkaukah Yang berkata kepada manusia: `Jadikanlah daku dan ibuku dua Tuhan selain dari Allah? ' " Nabi `Isa menjawab: "Maha suci Engkau (Wahai Tuhan)! tidaklah layak bagiku mengatakan sesuatu Yang Aku tidak berhak (mengatakannya). jika Aku ada mengatakannya, maka tentulah Engkau telah mengetahuinya. Engkau mengetahui apa Yang ada pada diriku, sedang Aku tidak mengetahui apa Yang ada pada diriMu; kerana Sesungguhnya Engkau jualah Yang Maha mengetahui perkara-perkara Yang ghaib.

7. سورة يوسف : قل هذه سبيلى أدعوا الى الله ( اية 108 )
108. Katakanlah (Wahai Muhammad): "Inilah jalanku, Aku dan orang-orang Yang menurutku, menyeru manusia umumnya kepada ugama Allah Dengan berdasarkan keterangan dan Bukti Yang jelas nyata. dan Aku menegaskan: Maha suci Allah (dari Segala iktiqad dan perbuatan syirik); dan bukanlah Aku dari golongan Yang mempersekutukan Allah Dengan sesuatu Yang lain."

8. سورة الرعد :  كذلك يضرب الله الأمثال ( اية 17 )
17. ia menurunkan air (hujan) dari langit, lalu membanjiri tanah-tanah lembah (dengan airnya) menurut kadarnya Yang ditetapkan Tuhan untuk faedah makhlukNya, kemudian banjir itu membawa buih Yang terapung-apung. dan dari benda-benda Yang dibakar di Dalam api untuk dijadikan barang perhiasan atau perkakas Yang diperlukan, juga timbul buih seperti itu. Demikianlah Allah memberi misal Perbandingan tentang perkara Yang benar dan Yang salah. adapun buih itu maka akan hilang lenyaplah ia hanyut terbuang, manakala benda-benda Yang berfaedah kepada manusia maka ia tetap tinggal di bumi. Demikianlah Allah menerangkan misal-misal perbandingan.


9. سورة النحل :
والأنعم خلقها اية 5 )
5. dan binatang-binatang ternak itu, ia juga menciptakannya untuk kamu; terdapat padanya benda-benda Yang memanaskan tubuh dari sejuk dan beberapa faedah Yang lain; dan daripadanya juga kamu makan.


10 . سورة السجدة :
أفمن كان مؤمنا كمن كان فاسقا ( اية 18 )
18. (jika demikian halnya) maka Adakah orang Yang beriman sama seperti orang Yang fasik? mereka tidaklah sama (dalam menerima balasan).

سورة النازعات : فحشر. ( اية 23 )
23. lalu ia menghimpunkan orang-orangnya dan menyeru, -