Sabtu, 12 Disember 2009

15 Sebab Turunnya Bala'

1. Terlalu mentaati Isteri. 2. Derhaka pada Ibubapa.
3. Memuliakan teman melebihi Ibubapa.
4. Zakat kerana terpaksa. 5. Barang amanah menjadi.
6. Berbicara hal dunia di dalam Masjid.
7. Dihina kaum sendiri. 8. Memuliakan orang lantaran takut.
9. Arak menjadi minuman biasa. 10. Lelaki memakai sutera.
11. Perempuan menghiburkan lelaki.
12. wanita memainkan alat muzik.
13. Menghina orang terdahulu.
14. Rampas perang hanya untuk golongan tertentu.
15. Bunya bising.

Hadis Nabi s.a.w

Hadis Abu Musa r.a katanya:
Aku bertanya: Wahai Rasulullah! Apakah sifat orang Islam yang paling baik? Rasulullah s.a.w bersabda: Seseorang yang menyelamatkan orang-orang Islam dengan lidah dan tangannya.

(Riwayat Muslim)

Hadis Abdullah bin Amru r.a:
Seseorang telah bertanya kepada Rasulullah s.a.w: Apakah sifat yang paling baik dalam Islam? Rasulullah s.a.w bersabda: Memberikan makanan serta memberi salam samada kepada orang yang engkau kenali atau pun tidak.

(Riwayat Muslim)

Hadis Talhah bin Ubaidillah r.a katanya:
Seorang penduduk Najd telah datang menghadap Rasulullah s.a.w dengan keadaan rambutnya yang kusut. Kami mendengar nada suaranya tetapi tidak memahami kata-katanya. Setelah hampir kepada Rasulullah s.a.w dia terus bertanya mengenai Islam.

Lalu Rasulullah s.a.w bersabda: Ia adalah sembahyang lima waktu sehari semalam.

Lelaki tersebut bertanya lagi: Masih adakah sembahyang lain yang diwajibkan kepada ku?

Rasulullah s.a.w menjawab dengan bersabda: Tidak, kecuali jika engkau ingin melakukannya secara sukarela iaitu sembahyang sunat. Seterusnya kamu hendaklah berpuasa pada bulan Ramadan.

Lalu lelaki tersebut bertanya lagi: Masih adakah puasa lain yang diwajibkan kepada ku? Baginda menjawab dengan bersabda: Tidak, kecuali jika engkau ingin melakukannya secara sukarela iaitu puasa sunat.

Rasulullah s.a.w meneruskan sabdanya: Keluarkanlah zakat. Kemudian lelaki tersebut bertanya: Adakah terdapat zakat lain yang diwajibkan kepadaku?

Baginda menjawab dengan bersabda: Tidak, kecuali jika engkau ingin mengeluarkannya secara sukarela iaitu sedekah.

Kemudian lelaki itu beredar sambil berkata: Demi Allah, aku tidak akan menambah dan menguranginya.

Rasulullah s.a.w bersabda: Dia amat beruntung sekiranya membenarkan iaitu menepati apa yang telah diucapkannya.

(Riwayat Muslim)

Rabu, 9 Disember 2009

Hadis Rasulullah s.a.w

Daripada Saiyidina 'Umar juga, r.a. beliau berkata:

Ketika kami sedang duduk di sisi Rasulullah SAW pada suatu hari, tiba-tiba muncul di hadapan kami seorang lelaki yang memakai pakaian yang sangat putih, berambut sangat hitam, yang tidak ternampak pada dirinya kesan-kesan tanda musafir dan tidak seorangpun di kalangan kami yang mengenalinya.Lalu dia duduk menghampiri Nabi SAW lalu disandarkan kedua-dua lututnya ke lutut Baginda dan meletakkan dua tapak tangannya atas dua paha Baginda seraya berkata: Wahai Muhammad! Terangkan kepadaku tentang lslam. Lalu Rasulullah SAW bersabda: lslam itu bahawa engkau naik saksi bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan bahawa Muhammad itu utusan Allah, (dan bahawa) engkau mendirikan sembahyang, mengeluarkan zakat, berpuasa di bulan Ramadhan, menunaikan haji ke BaitulLah (Mekah) sekiranya engkau berkuasa mengerjakannya. Lelaki tersebut berkata: Benarlah engkau. Maka kamipun merasa hairan kepadanya, dia yang bertanya dia pula yang membenarkannya. Dia bertanya: Terangkan kepadaku tentang lman. Baginda bersabda: (lman itu ialah) bahawa engkau percaya kepada Allah, para MalaikatNya, kitab-kitabNya, para RasulNya, hari Qiamat dan bahawa engkau percaya kepada Qadar baik dan buruk. Lelaki itu berkata: Benarlah engkau. Dia berkata lagi:
Terangkanlah kepadaku tentang Ehsan. Baginda bersabda: Ehsan itu ialah bahawa engkau menyembah Allah seolah-olah engkau melihatNya. Sekiranya engkau tidak dapat melihatnya, maka sesungguhnya Dia melihatmu. Lelaki itu bertanya lagi: Terangkan kepadaku tentang Qiamat. Baginda bersabda: Orang yang ditanya tentang Qiamat tidaklah lebih mengetahui daripada orang yang bertanya. Lelaki itu berkata: Maka terangkanlah kepadaku tentang tanda-tandanya. Baginda bersabda: (Antara tandatandanya ialah) apabila seorang hamba perempuan melahirkan tuannya dan apabila engkau melihat
orang-orang miskin yang berkaki ayam, tidak berpakaian dan papa kedana yang hanya menjadi pengembala kamibng berlumba-lumba memibna bangunan (iaitu bertukar menjadi kaya raya).Kemudian lelaki itu berlalu, lalu aku terdiam sebentar. Kemudian Baginda bertanya: Wahai 'Umar! Adakah engkau tahu siapa lelaki yang bertanya itu? Aku berkata: Allah dan RasulNya lebih mengetahui. Baginda bersabda: Sesungguhnya dia adalah Malaikat Jibril yang datang kepada kamu
untuk mengajar kamu tentang agama kamu.

Hadis riwayat al-lmam Muslim (Hadis riwayat Muslim, kitab al-iman, no: 9 dan 10, al-Tirmizi, kitab al-iman, no:
2535, beliau berkata: hadis ini hasan shahih, al-Nasaa’ie, kitab al-iman, no: 4904, 4905, Abu Dawud, kitab al-sunnah,
no:4075, Ibn Majah, kitab al-muqaddimah, no: 62 dan 63, Ahmad, musnad العشرة المبشرین , no: 346).

Pokok Perbincangan Hadis :

1) Kedudukan hadis ini - ibu kepada hadis-hadis lain.
mengandungi penjelasan Din secara keseluruhannya.
2) Islam - terangkum ibadat badani/ lisani/ maali/ badani wa maali.
3) Iman - asal iman/ iman dan islam/ qaul - amal juga sebahagian dari iman.
hadis Imatotul atza - tolak pendapat Al Murji’ah.
iman kepada qadho’ dan qadar………..
4) Membezakan antara sifat Allah dengan sifat makluk…cth. Ilmu Allah…
5) Tanda-tanda kedatangan hari Qiamat..
6) Sifat-sifat Jilbril (Ruh Al-Amiin) : rupa asal - 2 kali
- tahun ketiga dilantik menjadi rasul - di langit
- semasa isra’ dan mi’raj - mempunyai enam ratus sayap.
Pengajaran hadis:
Agama lslam adalah agama yang datang dari Allah. Oleh itu ia dipanggil agama samawie atau bersifat Rabbaanie, iaitu bersumberkan wahyu dari langit yang diturunkan melalui malaikat Jibril. la bukanlah agama ciptaan akal manusia yang cetek, kerana itu ia amat sesuai untuk seluruh umat manusia di setiap tempat dan zaman.
Hadis ini menerangkan tiga tunggak agama, iaitu rukun lslam, rukun iman dan ehsan.
Rukun lslam lima perkara iaitu mengucap dua kalimah syahadah, mendirikan sembahyang lima waktu, membayar zakat, berpuasa di bulan Ramadhan dan mengerjakan haji di Baitullahilharam. Rukun lman enam perkara iaitu percaya atau beriman kepada Allah, para malaikat, kitab-kitab, para Rasul, hari Qiamat dan beriman dengan qadar baik dan buruk datang dari Allah. Kesempurnaan seorang mukmin akan tercapai apabila dia menunaikan segala rukun lslam, menyempurnakan tuntutan rukun iman dan sifat ehsan. lslam tidak sempurna kalau hanya diambil dari segi zahir sahaja, atau batin sahaja atau aspek kerohanian semata-mata. Kesempurnaan lslam hanya akan terserlah apabila diamalkan keseluruhannya. llmu dalam lslam mestilah dipelajari secara berguru dan berdasarkan panduan yang betul. llmu agama tidak boleh dipelajari melalui mimpi dan sebagainya. Seorang murid mestilah mempunyai adab-adab yang tinggi sebagaimana beradabnya Jibril ketika datang mengadap Rasulullah SAW untuk bertanya beberapa soalan agama. Demikian juga seorang guru mestilah mempunyai adab yang tinggi. Dia sewajibnya hanya mengajar atau menjawab soalan yang diketahui dan meninggalkan apa yang dia tidak tahu. ltu adalah tanda wara' para ulama dan orang
berilmu.Hari qiamat adalah peristiwa besar yang menjadi salah satu rukun lman. Tiada seorang manusiapun yang tahu bila ia akan berlaku, walaupun Rasulullah SAW. la adalah sebahagian dari ilmu ghaib yang tidak diketahui kecuali oleh Allah SWT. Sesiapa yang mengaku tahu bila berlaku qiamat atau mengetahui ilmu ghaib, maka dia adalah seorang penipu besar. Walaupun tarikh qiamat tidak diketahui, namun ada beberapa tanda yang menunjukkan ia hampir tiba, antaranya ialah terjadi peristiwa seorang ibu melahirkan tuannya atau bossnya sendiri, yang menjadi hamba kepada anaknya. Di akhir zaman juga berlaku peristiwa si-miskin yang papa merempat bertukar
menjadi hartawan yang kaya raya.

Hukum Tajwid

( باب الضاد والظاء )

والضاد باستطالة ومخرج * ميز من الظاء وكلها تجى

في الظعنى ظل الظهر عظم الحفظ*ايقظ وانظر عظم ظهر اللفظ

ظاهر لظى شواظ كظم ظلم * اغلظ ظلام ظفر انتظار ظما

اظفر ظنا كيف جاوعظ سوى * عضين ظل النحل زخرف سوى

وظلت ظلتم وبروم ظلوا * كالحجر ظلت شعرا نظل

يظللنامظورا مع المحتظر * وكنت فظا وجميع النظر

الا بول هل واولى ناضرة * والغيظ لا الرعد وهو قاصرة

والحظ لا الحض على الطعام * وفي ظنين الخلاف سامي


( باب اتحذيرات )

وان تلا قيا البيان لازم * انقض ظهرك يعض الظالم

واضطر مع وعظت مع افضتم * وصفها جباههم غليهم

واظهر الغنة من نون ومن * ميم اذا ما شددا واخفين

الميم ان تسكن بغنة لدى * باء على المختار من اهل الادا

واظهرنها عند باقي الاحرف * واحذر لدى واو وفا ان تختفي

( باب حكوم التنوين والنون الساكنة )


وحكم تنوين ونون يلفى * اظهار ادغام وقلب اخفا

فعند حرف حلق اظهر وادغم * في اللام والرا لا بغنة لزم

وادغمن بغنة في يومن * الا بكلمة كدنيا عنونوا

والقلب عند البا بغنة كذا * الاخفا لدى باقى الحروف اخذ


( باب المدات )

والمد لازم وواجب اتى * وجائز وهو وقصر ثبتا

فلازم ان جاء بعد حرف مد * ساكن حالين وبالطول يمد

وواجب ان جاء قبل همزة * متصلا ان جمعا بكلمة

وجائز اذا اتى منفصلا * او غرض السكون وقفا مسجلا


(باب معرفة الوقوف )

وبعد تجويدك للحروف * لا بد من معرفة الوقوف

والابتداء وهي تقسم اذن * ثلاثة تام وكاف وحسن

وهي لما تم فان لم يوجد * تعلق او كان معنى فابتدى

فالتام فالكاف ولفظا فامنعن * الا رءوس الاي جوز فالحسن

وغير ما تم قبيح وله * يوقف مضطرا ويبدى قبله

وليس في القرءان من وقف وجب * ولا حرام غير ما له سبب


( باب المقطوع والموصول وحكم التاء )

واغرف لمقطوع وموصول وتا * في مصحف الامام فيما قد اتى

فاقطع بعشر كلمات ان لا * مع ملجإ ولا اله الا

وتعبدوا ياسين ثانى هود لا * يشركن تشرك يدخلن تعلو على

ان لا يقول لا اقول ان ما * بالرعد والمفتوح صل وعن ما

نهوا اقطعوا من بروم والنسا * خلف المنافقين ام من اسسا

فصلت النسا وذبح حيث ما * وان لم المفتوح كسر ان ما

الانعام والمفتوح يدعون معا * وخلف الانفال ونحل وقعا

وكل ما سالتموه واختلف * ردوا كذا قل بئسما والوصل صف

خلفتمونى واشتروا في ما اقطعا * اوحى افضتم اشتهت يبلو معا

ثانى فعلن وقعت روم كلا * تنزيل شعرا وغير ذي صلا

فاينما كالنحل صل ومختلف * في الشعرا الاحزاب والنسا وصف
وصل فالم هود الن نجعلا * نجمع كيلا تحزنو تاسوا على

حج عليك حرج وقطعهم * عن من يشاء من تولى يومهم

ومال هذا والذين هؤلا * تحين في الامام صل ووهلا

ووزنوهم وكالوهم صل * كذا من ال وها ويا لا تفصل

Selasa, 8 Disember 2009

Hadis Rasulullah s.a.w

Daripada Abu Said r.a. katanya, "Aku pernah mendengar Rasulullah bersabda : Sesiapa di antara kamu yang melihat kemungkaran, maka hendaklah dia mengubah kemungkaran itu dengan tangannya. Jika tidak mampu, maka dengan lisannya. Jika tidak mampu, maka dengan hatinya dan itu adalah selemah-lemah iman"

(Riwayat Muslim)

Daripada Abu Ummamah Al-Bahili r.a. katanya, "Aku mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda : Bacalah Al-Quran! Kerana sesungguhnya ia akan datang pada hari kiamat sebagai syafaat (pembela) bagi orang yang membacanya. Bacalah dua surat yang bercahaya, iaitu surah Al-Baqarah dan surah Ali Imran. Kerana sesungguhnya keduanya akan datang pada hari kiamat seperti dua mega yang menaungi atau seperti dua awan yang melindungi di atas kepalanya atau seperti dua gerombolan burung yang bersaf-saf. Kedua-dua surah itu akan membela pembacanya."

(Riwayat Muslim)
Daripada Abu Musa r.a. daripada Nabi s.a.w., beliau bersabda, "Perumpamaan petunjuk dan ilmu yang Allah mengutus aku untuk menyampaikannya adalah seperti hujan jatuh ke bumi.

"Sebahagian dari bumi itu ada yang subur menyerap air, menumbuh-suburkan tanam-tanaman, dan rumput-rumput yang banyak. Ada pula tanah yang keras, tidak dapat menyerap air sehingga tergenang. Maka denganya Allah memberi manfaat kepada manusia. Mereka dapat minum darinya dan memberi minum (binatang ternak dan sebagainya) dan untuk bercucuk tanam. Dan ada pula hujan yang jatuh ke bahagian lain, iaitu di atas tanah (berlapis batu) yang tidak menggenang air dan tidak pula menumbuhkan rumput."

"Begitulah perumpamaan orang yang belajar agama (menuntut ilmu), yang mahu memanfaatkan apa yang aku disuruh Allah menyampaikannya, iaitu ia mempelajari dan mengajarkannya dan begitu pula perumpaan orang yang tidak mahu memikirkan dan tidak mahu menerima petunjuk Allah yang aku diutus untuk menyampaikannya. "

(Riwayat Bukhari)

Ahad, 6 Disember 2009

Hadis Nabi s.a.w

حديث رسول الله صلى الله عليه وسلم
درفد ابو أمامة, دي مندغر نبي برسبدا :

إِقرَءُوْا القُرْآنَ
فإنهُ يَأتِي يَوْمَ الْقِيَامَةِ شَفِيْعًا لأصْحَابهِ .

مقصود :
باخاله القرآن
كران دي اكن داتغ فد هاري قيامة
سباضاي شفاعة ( فنولوغ ) باضي فمباخث

حديث رسول الله صلى الله عليه وسلم
درواية درفد ابو هريرة رضي الله عنه :

مَنْ تعَلَّمَ عِلْمًا مِمَّا يَبْتغِى بهِ وَجْهُ اللهِ
لاَ يَتعَلَّمُهُ إلا لِيُصِيْبَ بهِ عَرَضًا مِنَ الدُّنيَا
لَمْ يَجدْ عَرْفَ الْجَنةِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ


Maksud :

Sesiapa belajar ilmu yang sepatutnya mengharapkan keridhaan Allah dengannya,tetapi ia tidak mempelajarinya kecuali untuk mendapat kesenangan dunia,maka dia tidak akan dapat
mencium bau syurga.

(Riwayat Abu Daud )

Hadis Rasulullah s.a.w

Daripada Amirul Mukminin Abu Hafsin 'Umar ibn al-Katthab r.a. beliau berkata: Aku mendengar
Rasulullah SAW bersabda:
Bahawa sesungguhnya setiap amalan itu bergantung kepada niat, dan bahawa sesungguhnya bagi setiap
orang apa yang dia niatkan. Barangsiapa yang hijrahnya menuju kepada Allah dan RasulNya, maka
hijrahnya kepada Allah dan RasulNya. Barangsiapa yang hijrahnya kerana dunia yang dia mahu
mencari habuannya, atau kerana seorang perempuan yang dia mahu kahwininya, maka hijrahnya ke
arah perkara yang ditujuinya itu.
Hadis ini diriwayat oleh dua orang Imam Ahli Hadis; Abu Abdullah Muhammad ibn Ismail ibn
Ibrahim ibn al-Mughirah ibn Barzirbah al-Bukhari dan Abu al-Husain Muslim ibn al-Hajjaj ibn Muslim
al-Qusyairie al-Naisaburi dalam kitab sahih mereka berdua yang merupakan antara kitab yang paling
sahih (Al-Imam al-Bukhari meriwayatkannya pada bahagian awal kitab sahihnya, juga dalam Kitab Iman dan beberapa
tempat lain dalam kitab sahihnya. Al-Imam Muslim meriwayatkannya dalam Kitab al-Imarah Bab : إنما الأعمال
بالنية) 􀁌 باب قوله ) hadis nombor 1908).
Hadis ini adalah salah satu hadis utama dalam lslam.
Pokok perbincangan hadis :
1) Sebab keluar Hadis ini - kisah Hijrah Ummu Qais
2) Kenapa niat penting :
untuk bezakan ibadat dengan adat.
untuk tentukan qasad amal - adakah untuk Allah atau lainnya.
3) Hukum melafazkan niat(jahr) - bid’ah mungkarah :
tidak thabit dalam quran dan sunnah - (asal ibadah haram kecuali berdalil) - fuqaha’ Syafie : sunnat.
haram sekiranya dengan jahr niat boleh mengganggu orang lain (solat).
4) Kesan niat baik pada perkara yang harus :
dikira sebagai qurbah (hampir dengan Allah), dan diberi pahala baginya.
makan minum - niat nak buat ketaatan/ memberi nafkah - (hak anak/isteri)
jima’@ bergaul dgn isteri - dikira ibadah (memberi hak).
5) Beberapa Langkah Perkara Harus bertukar menjadi Qurbah:
Tidak boleh jadikan gambaran luaran perkara harus sebagai qurbah. Cth- berdiri di bawah panas
matahari …..(hadis nazar seorang lelaki)
Perkara yang mubah sebagai wasilah kepada ibadah.
Mengambil ia sebagai tasyri’ ilahi - yakin bahawa ianya harus/
tidak melampau/ menepati syariat.
Menganggap ianya sebagai juz’ie - tak boleh berpanjangan sehingga membinasakan diri - sprt - tak
makan - berdosa.
Antara pengajaran hadis:
Niat adalah teras segala amalan. Amalan baik mesti disertakan niat yang baik. Amalan yang buruk atau
amalan yang baik tetapi dijalankan tidak mengikut aturan syara', tidak membawa apa-apa faedah
walaupun dilakukan dengan niat yang baik. Demikian juga amalan baik jika diniatkan bukan kerana
Allah, seumpama kerana riya', menunjuk-nunjuk atau kerana suatu tujuan duniawi, maka ia tidak
memberikan apa-apa faedah.
Ulama ada berkata: Boleh jadi suatu amalan kecil menjadi besar kerana niat dan suatu amalan yang
besar menjadi kecil kerana niat. Sesuatu amalan dibalas berdasarkan niat pelakunya.
Hijrah adalah suatu peristiwa besar dalam lslam di mana umat lslam diperintahkan berhijrah. Sesiapa
yang berhijrah kerana Allah dan RasulNya, dia akan dikurniakan pahala besar, sebaliknya jika kerana
dunia atau perempuan, maka dia hanya mendapat apa yang diniatkannya.
Walaupun hijrah sudah tiada lagi, namun hijrah dengan makna meninggalkan maksiat kepada
melakukan taat, ia juga dianggap hijrah yang akan dikurniakan pahala.

Hukum Tajwid

( باب استعمال الحروف )

ورققن مستفلا من احرف * وحاذرا تفخيما لفظ الالف

كهمز الحمد اعوذ اهدنا * الله ثم لام لله لنا

وليتلطف وعلى الله ولا الض * والميم من مخمصة ومن مرض

وباء برق باطل بهم بذي * فاحرص على الشدة والجهر الذي

فيها وفي الجيمكحب الصبر * وربوة اجتثت وحج الفجر

وبينن مقلقلا ان سكنا * وان يكن في الوقف كان ابينا

وحاء حصحص احط الحق * وسين مستقيم يسطو يسقو
( باب الراءات )

ورقق الراء اذا ما كسرت * كذلك بعد الكسر حيث سكنت

ان لم تكن من حرف استعلا * او كانت الكسرة ليست اصلا

والخلف في فرق لكسر يوجد * واخف تكريرا اذا تشدد


( باب اللامات )

وفخم اللام من اسم لله * عن فتح او ضم كعبد الله

وحرف استعلاء فخم وخصصا * الاطباق اقوى نحو قال والعصا

وبين الاطباق من احطت مع * بسطت والخلف بنخلقكم وقع

وحرص على السكون في جعلنا * انعمت والمغضوب مع ضللنا

وخلص انفتاح محذورا عسى * خوف اشتباهه بمحظورا عصى

وراع شدة بكاف وبتا * كشرككم وتتوفى فتنتا

واولى مثل وجنس ان سكن * ادغم كقل رب وبل لا وابن

في يوم مع قالو وهم وقل نعم * سبحه لا تزغ قلوب فالتقم