Khamis, 11 Februari 2010

اصطلاح2 دالم علمو القراءات السبع

اصطلاح2 دالم علمو القراءات السبع
دالم علمو قراءات تردافت ببراف اصطلاح يغ فرلو دكتاهوءي اوليه موريد2 باضي ممبنتو فمهمن دان فمباخاءن دغن بتول مغيكوت قاعده يغ سبنرث.

حذف الألف
ممباخ دغن فينديق اتاو تنفا مد. خونتوه: فد كلمة ملِك بوكن 

إثبات الألف
ممباخ دغن فنجغ اتاو مد دغن قدر 2 حركة. سفرتي: فد كلمة  بوكن لك

إدغام كبير
فثبوتن دوا حروف منجادي ساتو سأوله-اوله حروف كدوا اداله برتشديد سفرتي 
الرحمن الرحيم ملك يوم الدين .

صلة ميم الجمع
منوكركن بوثي ميم يغ برباريس سكون (تندا ماتي) فد كلمة يغ اصلث هُم، أَنتُم دان كُم كفد برباريس ضمة (باريس هدافن) دغن قدر 2 حركة سفرتي  منجادي عَلَيهِمُو

إشمام
فد بهاس اياله خيوم. فد اصطلاح اياله ممونخوغكن دوا بيبر كهدافن سجروس سلفس مماتيكن حروف سباضاي اشارة باريس ضمة.

سكتة
ممبرهنتيكن باخاءن تنفا مموتوسكن نافس دغن قدر 2 حركة كمودين منروسكن باخاءن
خونتوه: قُلْ س أَعُوْذُ
قصر
دري سضي بهاس برأرتي فينديق ياءيت ممباخ مد دغن قدر 2 حركة خونتوه فد مد المنفصل
يَدَا أَبى

توسط
دري سضي بهاس برأرتي سدرهان ياءيت ممباخ مد دغن قدر 4 حركة خونتوه فد مد المنفصل
مَا أَغْنَى

إشباع
دري سضي بهاس برأرتي فنوه اتاو كثغ ياءيت ممباخ مد دغن قدر 6 حركة. خونتوه فد مد المنفصل إِنَّا أَعْطَيْنكَ

بدون الغنة
مروجوع كفد حكوم نون ساكنة دان تنوين. سموا قُرَّاء السبعة مندغوغكن افابيلا نون ساكنة دان تنوين برتمو دغن واو دان ياء ملاءينكن رواية خلف دري امام حمزة الكوفى.

هاء الكناية
ياءيت ممباخ هاء ضمير مذكر دغن قدر 2 حركة.
خونتوه: ( عنهو) فد    
هاء ترسبوت مستيله ددهولوءي اوليه حروف ساكِنة دان سلفسث حروف برباريس.

تفخيم الراء
راء يغ واجب دباخ دغن تبل (تفخيم).

ترقيق الراء
راء يغ واجب دباخ دغن نيفيس (ترقيق).
فرهاتين: حكوم راء ترقيق اين تيدق سام دغن راء ترقيق تجويد بياسا. راء ترقيق اين هاث برلاكو فد باخاءن ورش سهاج.

تثليث البدل
ممباخ 3 وجه حركة فد مد بدل ياءيت: 2، 4 دان 6 حركة.
خونتوه:   

لام التَغْلِيْظ
ممباخ لام برباريس دأتس دغن تبل، سفرتي:  دان  لام ( ل ) ترسبوت ددهولوءي اوليه (ص) اتاو (ظ) اتاو (ط) يغ برباريس دأتس.

مَدٌّ ْمُتَّصِلٌ
حروف مد برتمو دغن حروف همزة دالم ساتو كلمة يغ سام. قدر فنجغ باخاءنث اداله سفرتي برايكوت:
1) ورش دان حمزة _ 6 حركة
2) باقون (سلاءين دري ورش دان حمزة) - 4 حركة

مَدٌّ مُنْفَصِلٌ
حروف مد برادا دأخير كلمة يغ فرتام دان حروف همزة برادا دأول كلمة يغ كدوا، مك حروف مد برتمو دغن حروف همزة براسيغن دالم دوا كلمة. قدر فنجغ باخاءنث اداله سفرت برايكوت:
1) قالون دان الدورى أبى عمرو - قصر دان توسط
2) السوسى دان ابن كثير - قصر
3) ورش دان حمزة - إشباع
4) باقون (سلاءين قُرَّاء دأتس) - توسط

إبدال
فد بهاس اياله توكر. فد اصطلاح منوكركن همزة كفد حروف يغ سسواي دغن باريس حروف سبلومث. خونتوهث: • كفد مَاكُولٍ.

نقل
فد بهاس اياله فينده. فد اصطلاح اياله ممينده باريس همزة كفد حروف يغ سكون سبلومث دان همزة ترسبوت دحذفكن (دبواغ). خونتوهث:   كفد قُلَ عُوذُ.

إمالة
إمالة فد بهاس اياله خوندوغ. فد اصطلاح اياله مثبوت (ملفظكن) باريس فتحة خندروغ كفد باريس كسرة دان اليف كفد ياء. اي جوض دناماكن إمالة كبرى. خونتوهث حمزة دان الكسائى ممباخ إمالة فد .

تقليل
اياله باخاءن انتارا فتحة اتاو اليف دغن إمالة كبرى. اي جوض دناماكن إمالة صغرى. ورش ممباخ سخارا تقليل، افابيلا تردافت حروف اليف سلفس حروف الراء. خونتوهث: ، ، دان . ماناكالا ورش ممباخ سخارا تقليل بخلاف (دغن خلاف) ذوات الياء يغ دإمالهكن اوليه حمزة دان الكسائى اتاو الكسائى سهاج اتاو دورى الكسائى. خونتوهث:  دان  .

تسهيل
فد بهاس اياله موده. فد اصطلاح اياله ممبوثيكن حروف انتارا بوثي همزة دان اليف.

Rabu, 10 Februari 2010

امام2 دان فراوي2

القراء السبعة ( امام2 دان فراوي2 )

1. امام نافع المدني
نام لغكفث اياله نافع بن عبد الرحمن بن أبى نُعَيم الليثى مَوْلَى جَعْوَنَة. براصل دري أصبهان. لاهير فد تاهون 70 هجرة دان منيغضل دنيا فد تاهون 169 هجرة.

بلياو مميليكي اخلاق يغ باءيق، واجه يغ مناون، سنغ برضوراو دان ساله سأورغ امام قراءات فد زمانث.

بلياو برتَلَقِّى (ممفلاجري) قراءات دري 70 اورغ تابعين، أنتاراث اياله أبو جعفر يزيد بن القعقاع، شيبة بن نصاح القاضى، مسلم بن جندب الهزلى، يزيد بن رومان، محمد بن مسلم دان عبد الرحمن بن هرمز الأعرج.

أبو جعفر فولا برتلقى درفد عبد الله بن عياش، عبد الله بن عباس دان أبى هريرة.
كتيض-تيض مريك برتلقى قراءات دري أبى بن كعب. ماناكالا أبو هريرة دان عبدالله بن عباس برتلقى قراءات درفد زيد بن ثابت.

أبى بن كعب دان زيد بن ثابت برتلقى قراءات دري رسول الله .

مريد2 امام نافع المدنى ساغت راماي، انتاراث اياله:
‌أ- امام مالك بن انس
‌ب- اللَيْثِ بن سعد
‌ج- أبو عمرو بن العلاء
‌د- المُسَيِّـِبى
‌ه- عيسى بن وِرْدَان
‌و- سليمان بن مسلم
‌ز- إسماعيل بن جعفر
‌ح- يعقوب بن جعفر


فراوي امام نافع المدنى يغ تركنل اياله قالون دان ورش.

ا. قالون
نام لغكفث اياله عيسى بن ميناء بن وردان. بلياو دلاهيركن فد تاهون 120 هجرة دان مروفاكن انق تيري امام نافع المدنى. نام فغضيلن (كُنِيَّة) اداله أبو موسى. نام قالون اياله ضلرن (لَقَب) يغ دبريكن اوليه امام نافع المدنى كفداث كران كأيندهن باخاءنث.

أبو محمد البغدادى مغاتاكن، " قالون ترماسوق اورغ يغ فاليغ تولي دأنتارا اورغ2 يغ تولي، سهيغض سوارا ترومفيت يغ دتيوفكن كفداث فون تيدق ددغريث. نامون افابيلا دباخاكن كفداث القرءان، مك اي دافت مندغرث دغن باءيق. بلياو ممباخاكن القرءان كفد قُرَّاء سمبيل ممبتولكن كسالهن مريك سخارا ليسن"

بلياو مغمبيل قراءات يغ دأمبيل اوليه نافع المدنى درفد أبي جعفر دسمفيغ قراءات يغ دفيليه اوليه نافع المدنى سنديري.

قالون منيغضل دنيا دمدينة فد تاهون 205هجرة فد ماس فمرينتهن خليفة المأمون.

ب. ورش
نام لغكفث اياله عثمان بن سعيد بن عبد الله المصرى. نام فغضيلنث (كُنِيَّة) اياله أبو سعيد. بلياو دلاهيركن فد تاهون 110 هجرة دساله سبواه تمفت دمصر يغ برنام قفط. ورش اداله ضلرن (لَقَب) يغ دبري كران كلينخهن فرضرقنث سفرتي سجنيس بوروغ مرفاتي يغ دفغضيل وَرْشَان. دكاتاكن جوض بهاوا اياث دسببكن كوليتث يغ فوتيه.

بلياو بربادن اضق ضمفل دان رنده. نامون باخاءن القرءانث ساغت اينده، سواراث ساغت مردو دان مروفاكن روجوعكن اهلي قراءات دسلوروه فلوسوق مصر فد زمانث. افابيلا بلياو ممباخ القرءان، فارا فندغرث تيدق اكن مراسا جمو دان بوسن.

ورش تله منامتكن القرءان دهادفن امام نافع المدنى امفت كالي سبولن سبلوم فولغ ككامفوغ هلامنث. بلياو منيغضل دنيا فد تاهون 197 هجرة دالم اوسيا 87 تاهون دزمان فمرينتهن المأمون.
2. ابن كثير المكي
نام لغكفث عبد الله بن كثير بن عمرو. نام فغضيلنث (كُنِيَّة) اياله أبو مُعْبِد. دلاهيركن دمكة المكرمة فد تاهون 45 هجرة دان منيغضل دنيا جوض دمكة المكرمة فد تاهون 120 هجرة. بلياو برتَلَقِّى (ممفلاجري) قراءات دري عبد الله بن السائب المخزومى، أبى الحجاج مجاهد بن جبر المكى دان دَرْبَاس مولى ابن عباس.

عبدالله بن السائب برتلقى قراءات درفد أبَي بن كعب دان عمر بن الخطاب. مجاهد فولا برتلقى قراءات دري عبد الله بن السائب دان عبد الله بن عباس. درباس برتلقى درفد عبدالله بن عباس.

عبدالله بن عباس برتلقى درفد أبي بن كعب دان زيد بن ثابت. ابي بن كعب، زيد بن ثابت دان عمر الخطاب برتلقى تروس دري رسول الله .

موريد2 ابن كثير ساغت راماي، انتاراث :
‌أ- الخليل بن أحمد
‌ب- سليمان بن المغيرة
‌ج- شبل بن عباد
‌د- عبدالملك بن جريج
‌ه- سفيان بن عيينة
‌و- أبو عمرو بن العلاء
‌ز- عيسى بن عمر

فراوي قراءات امام ابن كثير اياله البَزِّى دان قُنْبُل.
ا. البزى
نام فنوهث أحمد بن محمد بن عبد الله. لاهير دمكة فد تاهون 170 هجرة. بلياو بربغسا فارسي يغ براصل دري هَمَذَان. نام فغضيلنث (كنية) أبو الحسن.

بلياو برتلقى قراءات ابن كثير درفد عكرمة بن سليمان. عكرمة بن سليمان برتلقى قراءات درفد إسماعيل بن عبد الله القسط.
البزى جوض برتلقى درفد شبل بن عباد. شبل بن عباد برتلقى درفد ابن كثير. البزى اداله فراوي قراءات ابن كثير يغ فاليغ تركموك، اهلي قراءات، فنتحقيق دان فغحفظ القرءان يغ تركنل دان مروفاكن سومبر فارا اهلي قراءات فد ماسث دمكة. بلياو برتوضس سباضاي مؤذن دان امام دمسجد الحرام سلاما 40 تاهون. موريد2 بلياو اياله :
‌أ- الحسن بن الحباب
‌ب- أبو ربيعة
‌ج- أحمد بن فرح
‌د- محمد بن هارون
‌ه- محمد بن عبد الرحمن يغ جوض دكنالي سباضاي قنبل يغ جوض مروفاكن فراوي كدوا باضي قراءات امام ابن كثير.
بلياو منيغضل دنيا فد تاهون 250 هجرة دالم اوسيا 80 تاهون.

ب. قنبل
نام لغكفث محمد بن عبد الرحمن بن خالد المخزومي. نام فغضيلنث (كنية) اياله أبو عمرو ماناكالا قنبل مروفاكن ضلرن (لقب) يغ دبريكن كفداث كران اي براصل دري ساتو كلومفوق مشاركت يغ دسبوت قَنابلة.

بلياو دلاهيركن دمكة فد تاهون 195 هجرة دان مروفاكن سومبر باضي قراء دنضري حجاز. موريد2 بلياو داتغ دري سلوروه فلوسوق نضارا إسلام. بلياو برتلقى قراءات درفد أحمد بن محمد بن عون النبال دان البزى. بلياو برتلقى درفد أبى الحسن أحمد القواس، أبي الإخريط وهب بن واضح، إسماعيل بن شِبل دان معروف بن مشكان درفد ابن كثير.

موريد2 بلياو اياله :
‌أ- أبو ربيعة محمد بن إسحاق.
‌ب- محمد بن عبد العزيز بن عبدالله بن الصباح.
‌ج- أحمد بن موسى بن مجاهد
‌د- محمد بن أحمد
‌ه- عبدالله بن جُبَيْر
فد تاهون 291 هجرة دالم اوسيا 96 تاهون بلياو منيغضل دنيا دكوتا مكة.

3. ابو عمرو البصري
نام لغكفث زبان بن العلاء بن عمار. اد يغ مغاتاكن بهاوا ناماث اداله يحى. بلياو اداله امام دان اهلي قراءات بصرة. امام ابن الجزري بركات: " أبو عمرو بن العلاء اداله ماءنسي يغ فاليغ تاهو مسئله القرءان دان بهاس عرب سرتا برصفة جوجور، ممضغ تضوه امانه دان اهلي اضام".

بلياو لاهير دمكة فد تاهون 70 هجرة دان دبسركن دبصرة. بلياو برسام ايهث كمكة دان مدينة كران ملاريكن ديري درفد الحجاج الثقفى. بلياو برتلقى قراءات دري الحسن بن ابي الحسن البصري. بلياو برتلقى جوض درفد أبي جعفر، شيبة بن نصاح، عبد الله بن كثير، عاصم بن أبي النجود دان أبي العالية.

مريك منريما علمو قراءات درفد عمر الخطاب، أبى بن كعب، زيد بن ثابت، ابو موسى الأشعري دان عبد الله بن عباس رضوان الله عليهم.

فارا صحابة اين منريما قراءات القرءان سخارا لغسوغ درفد رسول الله صلى الله عليه وسلم. الأصمعي ممبريكن أولسن تنتغ ابو عمرو : " اكو تيدق نمفق سلفس (كماتينث) اورغ يغ لبيه عاليم درفدث".

ابو عمرو البصري منيغضل دنيا دكوفة فد تاهون 154 هجرة.

موريد- موريدث يغ تركنل اياله :
‌أ- أبو زيد سعيد بن أوس
‌ب- سلام بن سليمان الطويل
‌ج- سيبوية دان يونس بن حبيب ( 2 اورغ علماء نحو بهاس عرب )
‌د- يحى بن المبارك اليزيدى
فراوي باضي قراءات أبوعمرو يغ ترمشهور اياله الدوري دان السوسي.

ا. الدوري.
نام فنوهث اياله حفص بن عمر بن عبد العزيز. سبوتن الدوري اداله نام سواتو تمفت دتيمور كوتا بغداد. بلياو سأورغ يغ خاخت فغليهتن نامون ماهير دبيدغ نحو، منجادي امام قراءات دان سومبر علمو قراءات فد زمانث، سأورغ يغ دفرخاياءي دان قوات ايغتن. اومت إسلام مندافت منفعة يغ بسر حاصيل درفد علمو يغ دميليكيث.

بلياو دلاهيركن فد تاهون 150 هجرة دزمان فمرينتهن خليفة المنصورو دان منيغضل دنيا فد بولن شوال تاهون 246 هجرة دزمان فمرينتهن خليفة المتوكل.

بلياو مروفاكن اورغ يغ فرتام مغهيمفونكن قراءات دان منوليس تنتغث. انتارا ضورو2 بلياو اياله : اسماعيل بن جعفر، نافع المدني، سليم بن حمزة دان لاءين2. بلياو جوض مروفاكن فراوي باضي 2 اورغ امام ياءيت ابو عمرو دان الكسائى.


ب. السوسي.
نام فنوهث اياله صالح بن زياد بن عبد الله. فغضيلن بلياو (كنية) اياله ابو شعيب. بلياو سأورغ أهلي قراءات يغ قوات ايغتن دان دفرخاياءي.

بلياو مغمبيل قراءات درفد أبى محمد يحي بن المبارك اليزيدي بهكن منجادي موريد اوتاماث.

انتارا موريدث اياله
‌أ- انقث سنديري محمد
‌ب- موسى بن جرير النحوي
‌ج- أحمد بن شعيب النسائى دان لاءين2.
بلياو وفاة درِقَّة فد تاهون 261 هجرة دالم اوسيا منجغكاو همفير 90 تاهون.


4. ابن عامر الشامي
نام فنوهث اياله عبد الله بن عامر بن يزيد بن تميم بن ربيعة بن عامر اليحصَبى.نام فغضيلنث (كنية) اياله أبو عمران. بلياو اياله امام قراءات نضري شام دان ترماسوق دكالغن تابعين. لاهير فد تاهون 8 هجره ( دوا تاهون سبلوم كوفاتن رسول الله  ) دان دكاتاكن جوض بهاوا تاريخ لاهيرث اياله فد 21 هجرة.

بلياو اداله فاليغ توا دكالغن امام2 قرأ يغ توجوه دسمفيغ مميليكي سند يغ فاليغ تيغضي. إبن الجزري مثاتاكن : "إبن عامر اداله سأورغ امام قراءات يغ بسر، براخلاق موليا دان سأورغ عاليم يغ تركنل. بلياو منجادي ايكوتن قوم مسلمين سلاما برتاهون-تاهون فد زمان بنى أمية يغ دفيمفين اوليه خليفة عمر بن عبد العزيز. بلياو منجادي فنصيحت اوتام فد ماس ايت".

دسمفيغ منجادي امام قراءات، بلياو جوض منجاوت جواتن قاضي دان منجادي سومبر باضي اهلي قراءات ددمشق. اومت إسلام جوض برلومبا- لومبا منيمبا علمو درفداث. فد ماس ايت بلياو اداله توكوه قوم مسلمين. سلفس كماتين ابو الدرداء، بلياو له مغمبيل اليه توضس مغامامي صلاة دمسجد أموي سجق سبلوم دان سلفس فمرينتهن خليفة عمر عبد العزيز. خليفة عمر عبد العزيز سنديري فرنه برامامكن دغنث. اين سواتو يغ جلس تنتغ كمولياءن إبن عامر الدمشقى.

إبن عامر برتلقي قراءات القرءان درفد المغيرة بن أبي شِهاب عبدالله بن عمرو بن المغيرة المخزومي. بلياو جوض برتلقي درفد أبي ألدرداء.

ماناكالا المغيرة برتلقي درفد عثمان بن عفان. سيدنا عثمان بن عفان دان أبو الدرداء مغمبيل قراءات درفد رسول الله .

انتارا موريد إبن عامر فولا اياله
‌أ- يحى بن الحارث الذماري.
‌ب- عبد الرحمن بن عامر.
‌ج- ربيعة بن يزيد دان راماي لاضي.

دكالغن مريك يغ منجادي فراوي قراءاتث يغ تركنل اياله هشام دان إبن ذكوان.
ابن عامر منيغضل دنيا ددمشق فد 10 محرم تاهون 118 هجرة.
ا. هشام
نام فنوهث اياله هشام بن عمار بن نصَير بن ميسرة السلمي الدمشقي. فغضيلنث (كنية) اياله أبو الوليد. بلياو دلاهيركن فد تاهون 153 هجرة دزمان فمرينتهن خليفة المنصور. بلياو اداله علماء كوتا دمشق، اهلي فيداتو، اهلي قراءات، اهلي حديث دان اهلي فتوى فندودوق دمشق. بلياو سأورغ يغ دفرخاياءي، عاديل دان حفظ قراءات. لسانث فصيح دان علموث لواس.

بلياو برتلقي درفد ببراف اورغ ضورو انتاراث عراك المُرِّي دان أيوب بن تميم. كدوا-دوا مريك برتلقي درفد يحى الذماري درفد عبد الله بن عامر يغ سندث برسمبوغ كفد رسول الله .

انتارا انق موريدث اياله
‌أ- أبو عُبيد القاسم بن سلام
‌ب- أحمد بن يزيد الحلوانى
‌ج- موسى بن جمهور
‌د- العباس بن الفضل دان راماي لاضي.

دبيدغ حديث، علماء يغ مغمبيل رواية درفدث اياله سفرتي : البخاري، أبو داءود، الترمذي، النسائى، إبن ماجه.

بلياو منيغضل دنيا فد تاهون 245 هجرة.



ب. ابن ذكوان
نام فنوهث اياله عبد الله بن أحمد بن بشر (بشير) بن ذكوان بن عمرو. نام فغضيلنث (كنية) اياله ابو محمد (أبو عمرو). بلياو دلاهيركن فد 10 محرم تاهون 73 هجرة. بلياو اداله أهلي قراءات يغ تركنل دشام، امام خليفة بنى أمية.

بلياو برتلقي قراءات درفد أيوب بن تميم دان مروفاكن سومبر علمو سلفس ضوروث ايت. بلياو جوض سمفت برضورو دغن الكسائى سلاما توجوه بولن سماس برادا دشام.
بلياو تله منوليس كتاب : أقسامُ القرءان وجوابُها ( فمبهاضين القرءان دان جوافنث) دان ما يجب على قارئ القرءان عند حركة لسانه ( اف يغ واجب كأتس فمباخ القرءان كتيك مغضرقكن ليدهث ). بلياو منيغضل دنيا ددمشق فد بولن شوال تاهون 242 هجرة.


5. عاصم الكوفي
نام لغكفث اياله عاصم بن أبي النجود. اد يغ مغاتاكن بهاوا نام ايهث اداله عبد الله، سدغكن نام أبي النجود ايت اداله نام فغضيلنث (كنية). نام فغضيلن (كنية) عاصم سنديري اداله أبو بكر دان بلياو ماسيه ترضولوغ دكالغن تابعين.

بلياو منريما قراءات القرءان درفد أبو عبد الرحمن بن عبد الله السُّلَمي، زر بن حُبَيْش الأسدي دان أبو عمرو سعد بن الياس الشيباني. مريك برتيض اين برتلقى درفد عبد الله بن مسعود. أبو عبد الرحمن السلمي دان زر بن حبيش برتلقى قراءات درفد عثمان بن عفان دان على بن أبى طالب. دسمفيغ ايت عبد الرحمن السلمي جوض برتلقى قراءات درفد أبى بن كعب دان زيد بن ثابت. كسمواث برتلقى قراءات درفد رسول الله .

بلياو اداله توكوه علماء دكوفة سلفس ابو عبد الرحمن السلمي. موريد-موريدث داتغ دري سلوروه خروق رنتاو اونتوق برتلقي القرءان درفدث.

بلياو مميليكي سوارا يغ باءيق افابيلا ممباخ القرءان دسمفيغ مروفاكن جوض سأورغ اهلي بهاس، نحو دان فقه.

عاصم منيغضل دنيا دكوفة فد فغهوجوغ تاهون 127 هجرة. انتارا موريدث يغ منجادي فراوي قراءاتث يغ تركنل اياله شعبة دان حفص.


ا. شعبة.
نام لغكفث اياله شعبة بن عياش بن سالم الأسدي. نام فغضيلنث (كنية) أبو بكر. بلياو لاهير فد تاهون 95 هجرة دان منيغضل دنيا فد بولن جماد الأول تاهون 193 هجرة.

بلياو سأورغ علماء بسر يغ تركنل، باثق عمل عبادتث. توكوه فمبيلا إسلام دري كالغن أهل السنة. بلياو فرنه مثاتاكن بهاوا : " بارغ سيافا يغ مندعوا بهاوا القرءان ايت مخلوق، مك باضي كامي دي اداله سأورغ كافير زنديق، موسوه الله دان كامي تيدق اكن دودوق ماهوفون بركات-كات دغنث".

دالم ممنتفكن فغواساءن قراءات القرءان بلياو برتلقي دغن امام عاصم دان عطأ بن السائب لبيه دري سكالي . دسمفيغ ايت، ببرافا أورغ علماء تله بلاجر دغنث، انتاراث :

‌أ- ابو يوسف يعقوب بن خليفة الأعشى
‌ب- عروة بن محمد الأسدي
‌ج- سهل بن شعيب دان لاءين2.


ب- حفص.
نام لغكفث اياله حفص بن سليمان بن المغيرة. فغضيلنث (كنية) اياله ابو عمر دان بلياو لاهير فد تاهون 90 هجرة. بلياو اداله انق تيري كفد امام عاصم. بلياو جوض اداله انق موريد امام عاصم يغ فاليغ مغواساءي قراءاتث.

بلياو سريغ برأولغ-اليك مغاجر القرءان انتارا بغداد دان مكة. مغناءي كفريبادينث، الذهبي مغاتاكن : " دالم مسئله قراءات، حفص اداله سأورغ يغ دفرخاياءي، مغواساءي سخارا كمس دان كوكوه دان مغحفظكنث".

منوروت ابن مجاهد فربيذاءن يغ مشهور انتارا حفص دان شعبة اد 520 حروف. حفص فرنه برتاث كفد عاصم تنتغ فربيذاءن باخاءن انتارا بلياو دان شعبة، لالو منجواب : " اكو ممباخاكن كفدامو ( القراءان ) دغن اف يغ دباخاكن كفداكو اوليه ابو عبد الرحمن السلمي درفد علي، سدغكن اكو ممباخاكن كفد شعبة دغن اف يغ دباخاكن كفدكو اوليه زِر بن حُبَيش درفد عبد الله بن مسعود".
حفص منيغضل دنيا فد تاهون 180هجرة


6. حمزة الكوفي

نام لغكفث اياله حمزة بن حبيب بن عمّارة التميمي دان فغضيلنث (كنية) أبو عمّارة. لاهير فد تاهون 80 هجرة دان دكاتاكن ترماسوق دكالغن تابعين لنتارن سمفت برتمو دغن ضنراسي صحابة ببراف وقتو. بلياو اداله ساله سأورغ امام قراءات السبع، كدودوقنث دكوفة اداله سلفس امام عاصم الكوفى. بلياو اداله ساله سأورغ فمبيلا إسلام يغ ضيضيه، فهم ترهادف القرءان، اهلي دالم بيدغ تجويد، فرائض، فاكر دالم حديث، اهلي عبادة يغ خشوع دان كطاعتنث كفد الله ساغت مندالم.بلياو برتلقى قراءات درفد أبى محمد سليمان بن مهران الأعمش، أبى حمزة حمران بن أعين، أبى إسحاق عمرو بن عبد الله السبيعى، محمد بن عبدالرحمن، أبى عبد الله جعفر الصادق بن محمد. مك سند قراءة امام حمزة الكوفى يغ تراخير اداله علي بن أبي طالب دان عبد الله بن مسعود دري رسول الله
بلياو منيغضل دحِلوان سبواه تمفت دعراق فد تاهون 156 هجرة. فراوي امام حمزة اياله خلف البزار دان خلاّد الصيرفي.

ا- خلف البزار
نام لغكفث خلف بن هشام بن ثعلب خلف البزار الأسدي البغدادي المقريء الصِّلحي. نام فغضيلنث (كنية) أبو محمد. بلياو لاهير فد تاهون 150 هجرة، مغحفظ القرءان فد اوسيا 10 تاهون. امام الدارقطنى مغاتاكن :"بلياو سأورغ يغ باثق علمو، برسيكف زهود دان دفرخاياءي".

بلياو برتلقى قراءات دري سُلَيْم بن عيسى، عبد الرحمن بن حماد يغ منريماث درفد حمزة. بلياو برتلقى جوض درفد أبى زيد سعيد بن أوس الأنصارى دان المُفَصَل الضَبِّى. بلياو كمودين تمفيل دغن قراءات يغ ترسنديري. دان اوليه سبب ايت اي ترضولوغ كدالم كلومفوق امام قراءات يغ سفولوه ( القراءات العشر ).

منيغضل دنيا فد بولن جماد الأخر تاهون 229 هجرة دبغداد.

ب- خلاّد الصَيْرَفي
نام لغكفث خلاّد بن خالد الشيباني الصيرفي الكوفي. نام فغضيلنث (كنية) أبو عيسى. لاهير فد تاهون 119 هجرة نامون ادا مغاتاكن فد تاهون 130 هجرة.

بلياو برتلقي القرءان درفد سُلَيْم. بلياو اداله أورغ يغ فاليغ مغواساءي قراءات دان يغ فاليغ موليا دأنتارا فارا صحابتث. اي جوض سأورغ يغ بيجقسانا، دفرخاياءي دان ماهير دالم بيدغ تجويد سرتا برسيكف لمه لمبوت.

مريك يغ برتلقي قراءات درفد خَلاَّد اداله أحمد بن يزيد الْحِلْوَاني، إبراهيم بن علي القَصَّارِ، علي بن حسين الطَبَرِي دان لاءين2 لاضي.

بلياو منيغضل دنيا فد تاهون 220 هجرة.

7. الكسائي الكوفى

نام لغضفث علي بن حمزة بن عبد الله بن عثمان. نام فغضيلنث (كنية) أبو الحسن دان اي برضلر الكسائي كران اي ممولاكن احرام دكساء.

أبو بكر بن الأنباري مغاتكن : " فد ديري الكسائي بركومفول ببراف كأهلين اهل نحو، اهل فراسة، اهل القرءان دان اوليه كران ايت راماي أورغ يغ داتغ مغحاضري مجليس علموث. اي دودوك دكروسي ممباخ القرءان دري اول هيغض اخير سدغكن جماعة مندغر دان منخاتت سهيغض حال سكخيل-كجيلث باءيق مغناءي وقف ماهوفون ابتداءث."

سبهاضين علماء بركات : " جك الكسائي سدغ ممباخ القرءان، مك سأوله-اوله اي اداله ملائكة يغ سدغ ممباخ القرءان. "

بلياو برتلقي درفد راماي علماء .انتارا ضوروث اداله :
‌أ- حمزة دان محمد بن عبد الرحمن بن أبي لَيْلَى
‌ب- عيسى بن عمر الهمذاني
‌ج- أبي بكر بن عِيَّاش ( شعبة-ساله سأورغ موريد امام عاصم )
‌د- اسماعيل بن جعفر
‌ه- زائدة بن قُدَّامة

بلياو ممفوثاءي ببراف كارغن دالم بيدغ قراءات دان نحو سفرتي مان يغ دسبوت اوليه فارا علماء. نامون بضيتو كارغن2 ايت تيدق دتموءي. انتارا يغ دسبوتكن اياله : معانى القرءان (معنى2 القرءان)، القراءات، النوادر ( كضنجيلن )، النحو دان باثق لاضي.

بلياو تله مميليه درفد قراءات حمزة دان امام2 يغ لاءين سواتو قراءات يغ فرتغهن تتافي تيدق تركلوار درفد ليغكوغن قراءات2 ايت. انتارا موريد امام الكسائي يغ مروايتكن قراءاتث اياله ابو الحارث الليث دان حفص الدوري.

بلياو منيغضل دنيا فد تاهون 189 هجرة.


ا-أبو الحارث الليث

نام لغكفث الليث بن خالد المَرْوَزِي البغدادي. نام فغضيلن (كنية) أبو الحارث. بلياو اداله موريد امام الكسائي يغ ترمشهور، امانه، خرديق دان مغواسأي علمو قراءات. انتارا انق موريدث فولا اياله :
‌أ- سَلَمَة بن عاصم
‌ب- محمد بن يحي الكسائي الصغير
‌ج- الفضلبن شاذان دان راماي لاضي.

بلياو منيغضل دنيا فد تاهون 240 هجرة.

ب- حفص الدوري
سام سفرتي حفص فراوي ابو عمرو البصري.

Ahad, 7 Februari 2010

Perbezaan Tafsir dan Takwil

Perbezaan Tafsir dan Takwil

Ulama berselisih pendapat mengenai perbezaan antara kalimah tafsir dan takwil.
Abu Ubaidah berpendapat tafsir dan takwil memberi makna yang sama. Al-
Maturidi pula menganggap tafsir adalah memutuskan dengan apa yang
dikehendaki Allah, sedangkan takwil kembali kepada beberapa andaian.
Menurut al-Raghib al-Ashfahany, tafsir lebih umum daripada takwil. Tafsir lebih
banyak digunakan pada lafaz, sedangkan takwil digunakan pada makna, seperti
takwil mimpi. Takwil kebanyakannya dipakai dalam kitab-kitab wahyu ilahi,
sedangkan tafsir di samping dipakai dalam kitab-kitab tersebut juga dalam hal
lainnya.

Menurut Abu Talib al-TsaÊaliby, tafsir bererti menjelaskan asal peletakan dari
sebuah lafaz baik bersifat hakiki atau majazi, seperti mentafsirkan lafaz al-Sirat
dengan al-Tariq, al-Soyb dengan al-Matar. Manakala takwil pula mentafsirkan
dengan lebih mendalam tentang sesuatu lafaz. Takwil menerangkan tentang
maksud yang sebenarnya (haqiqat al-murad) sedangkan tafsir menerangkan
tentang dalil dari maksud tersebut.
Al-Baghawy pula menyatakan bahawa takwil adalah mengarahkan ayat pada
makna yang paling memungkinkan daripada beberapa makna yang sesuai
dengan ayat sebelumnya dan sesudahnya serta tidak bertentangan dengan al-
Kitab dan al-Sunnah, iaitu dengan cara mengeluarkan hukum-hukum dan
hikmah-hikmah yang terdapat di dalamnya (istinbat). Manakala tafsir pula
melibatkan perbahasan tentang asbab nuzul, keadaan dan kisah yang
melatarbelakangi sesuatu ayat.
Sebagai kesimpulannya, dapat dikatakan bahawa tafsir adalah merupakan
makna zahir yang terkandung di dalam sesuatu ayat al-Quran yang jelas
menunjukkan makna yang dikehendaki Allah, manakala takwil pula ialah
makna-makna yang tersembunyi yang diistinbatkan daripada ayat-ayat al-Quran
melalui proses tafakur dan istinbat.
Contoh tafsir dan takwil, firman Allah:
¡ Ïμ‹Ïù ¡ |=÷ƒu‘ Ÿω
Maksudnya: „⁄ tidak ada sebarang keraguan padanya ⁄‰ (al-Baqarah: 2)
Sekiranya ayat ini diertikan sebagai ( َ لا شَكَّ فِيْهِ ), „tidak ada kebimbangan di
dalamnya‰, maka ia adalah tafsir. Manakala jika diertikan, „tidak ada keraguan
dalam kalangan kaum yang beriman‰ maka ia adalah takwil.
Contoh lain, firman Allah:
ان ربك لبالمرصاد
Maksudnya: „Sesungguhnya Tuhanmu tetap mengawas‰. (al-Fajr: 14)
Sekiranya ayat di atas diertikan sebagai „Allah benar-benar mengawasi segala
perilaku para hamba-Nya‰, maka itu adalah tafsir. Manakala sekiranya ia
dimaksudkan sebagai „Allah memperingatkan para hambaNya yang telah
meremehkan dan melalaikan perintah Allah‰, maka ini adalah takwil.


SYARAT DAN ADAB PENTAFSIR


Syarat-syarat Pentafsir

Para ulama banyak membahaskan syarat-syarat tafsir al-Quran sebelum
ditafsirkannya seperti al-Suyuti melalui kitabnya, al-Itqan Fi Ulum al-Quran,
Syeikh Ibn Taimiyah dalam Mukadimah Fi Usul al-Tafsir, Ibn al-Qayyim dalam
al-Tibyan Fi Aqsam al-Quran, al-Zarkasyi dalam al-Burhan, al-Zurqani dalam
anahil al-Irfan dan ramai lagi ulama.
Mentafsirkan al-Quran merupakan amanah yang berat dan besar. Sehubungan
dengan itu, bukan sebarang orang mampu untuk memikul amanah yang besar
ini. Oleh itu, sesiapa sahaja yang ingin mentafsirkan al-Quran, hendaklah
memenuhi syarat-syarat tertentu agar terhindar daripada melakukan kesilapan
ketika mentafsirkan ayat-ayat al-Quran. Antara syarat-syarat tersebut adalah
seperti yang berikut:

(a) Akidah yang benar. Syarat ini sangat penting bagi menjamin mufassir tidak
melakukan penyelewengan terhadap ayat-ayat al-Quran. Selain itu, mereka
juga tidak terdorong kepada mazhab-mazhab yang menyeleweng dengan
mengemukakan pentakwilan yang bertentangan dengan akidah yang
benar.
(b) Bersih daripada hawa nafsu. Hal ini kerana hawa nafsu akan mendorong
diri seseorang itu untuk membela dan menegakkan kepentingan
mazhabnya semata-mata.
(c) Mempunyai keahlian dalam bidang hadis, riwayah dan dirayah, kerana
hadis-hadis Nabi merupakan penjelasan dalam mentafsirkan ayat-ayat
mujmal dan mubham dan seterusnya hadis-hadis Rasulullah akan
membantu pentafsir menerangkan segala kemusykilan yang timbul
berhubung dengan perkara ini.
(d) Mempunyai ilmu yang luas dalam pelbagai bidang seperti:
(i) Ilmu bahasa Arab. Oleh kerana pentingnya penguasaan terhadap
ilmu bahasa Arab dalam menafsirkan al-Quran terutamanya yang
berkaitan dengan tatabahasa dan iÊrab perkataan, maka Mujahid telah
mengatakan:
لا يحل لأحد يؤمن بالله واليوم الآخر أن يتكلم في كتاب الله إذا لم يكن
عاًلما بلغات العرب.
Maksudnya: „Tidak halal bagi seseorang yang beriman kepada Allah
dan hari Akhirat berbicara mengenai sesuatu yang terdapat dalam
Kitabullah apabila dia tidak mengetahui bahasa Arab.‰
Selain itu, ilmu bahasa Arab juga merangkumi ilmu-ilmu berikut:
• Ilmu Tasrîf (sorof) kerana dengannya dapat diketahui binâÊ
(struktur) dan sîghah (kata kerja) sesuatu kata.
• Isytiqâq (derivasi) kerana sesuatu nama apabila isytiqâqnya
berasal daripada dua subjek yang berbeza, maka ertinya pun
juga pasti berbeza. Misalnya ( المسيح ): apakah berasal daripada
السياحة) ) atau ( ?(المسح
• Al-MaÂâni kerana dengannya dapat diketahui kekhususan tarkîb
(komposisi) suatu kalimat dari segi manfaat suatu makna.
• Al-Bayân kerana dengannya dapat diketahui kekhususan tarkîb
(komposisi) suatu kalimat dari segi perbezaannya sesuai dengan
jelas atau tidaknya sesuatu makna.
• Al-Badî kerana dengannya dapat diketahui kekhususan tarkîb
(komposisi) suatu kalimat dari segi keindahan suatu kalimat.
Ketiga-tiga ilmu di atas (al-MaÊani, al-Bayan dan al-BadiÊ)
disebut sebagai ilmu balaghah yang merupakan ilmu yang perlu
dikuasai dan diperhatikan oleh seseorang mufassir agar peka
terhadap keindahan bahasa (iÂjâz) al-Quran.
(ii) Ilmu qirâÊah kerana dengannya dapat diketahui cara mengucapkan
al-Quran dan kuat tidaknya model bacaan yang disampaikan antara
satu qâriÊ dengan qâriÊ lainnya.
(iii) Mendalami ilmu Usuluddin dan ilmu tauhid kerana dengannya
seseorang mufassir dapat mentafsirkan ayat-ayat al-Quran yang
berkaitan dengan ketuhanan dan hak-hak Allah dengan betul serta
tidak mentakwilkannya dengan sewenang-wenangnya atau dengan
secara melampaui batas.
(iv) Berpengetahuan dalam Usul Fiqh kerana ia dapat membantu mufassir
membuat kesimpulan dari ayat-ayat al-Quran dan berdalil
dengannya. Juga dengannya dapat diketahui wajh al-istidlâl (segi
penunjukan dalil) terhadap hukum dan istinbât.
(v) Berpengetahuan luas dalam ilmu ÂUlum al-Quran seperti:
• Asbâbun Nuzûl (sebab-sebab turunnya ayat) kerana dengannya
dapat diketahui maksud ayat sesuai dengan peristiwa
diturunkannya
• An-Nâsikh wa al-Mansûkh agar diketahui mana ayat yang
muhkam (ditetapkan hukumnya) dari ayat selainnya
• Mengetahui tentang Makki dan Madani
(vi) Mengetahui ilmu-ilmu lain seperti sosiologi, antropologi, zoologi,
ilmu sejarah, geografi, psikologi serta ilmu semasa seperti ekonomi,
politik, sosial dan sebagainya bagi membantu mufassir untuk
menafsirkan al-Quran.

(e) Memulakan tafsir al-Quran dengan al-Quran itu sendiri.
(f) Mentafsirkan al-Quran dengan al-Sunnah.
(g) Merujuk kepada pandangan dan ijtihad para sahabat.
(h) Merujuk kepada pendapat TabiÊin jika tidak terdapat tafsiran para sahabat.
(i) Ilmu mauhibah, iaitu ilmu yang Allah taÂala anugerahkan kepada orang
yang mengamalkan ilmunya.
Rajah 1.3 berikut memberi gambaran keseluruhan syarat-syarat pentafsir.
􀁘 TOPIK 1 TAFSIR DAN TAKWIL
Adab-adab Pentafsir

Selain daripada syarat-syarat yang diperlukan untuk menjadi pentafsir
sebagaimana yang telah dinyatakan sebelum ini, pentafsir juga perlu memiliki
adab-adab yang baik untuk membolehkan mereka mentafsirkan ayat-ayat al-
Quran. Antaranya adalah seperti yang berikut:
(a) Niat dan Tujuan yang Baik
Nabi s.a.w bersabda dalam sebuah hadis yang sahih bermaksud: „Setiap
amalan adalah berdasarkan kepada niatnya‰. Justeru, untuk berkhidmat
kepada al-Quran, perlulah memiliki niat yang baik agar tidak terjerumus ke
dalam usaha yang melibatkan keduniaan dan seumpamanya.

(b) Berakhlak Mulia
Seorang mufassir akan dijadikan contoh teladan oleh orang lain. Oleh yang
demikian, dia hendaklah mempunyai akhlak dan budi pekerti yang mulia
sesuai dengan ajaran al-Quran itu sendiri.
(c) Beramal dengan Isi Kandungan Al-Quran
Ilmu yang dipraktikkan akan lebih mudah diterima berbanding ilmu yang
tidak diamalkan. Selain itu, ilmu yang diamalkan juga akan membawa
kepada keberkatan. Pepatah Arab telah menyatakan: „Ilmu tanpa amalan
bagai pohon yang tidak berbuah‰.
(d) Bersikap Tawaduk dan Merendah Diri
Kesombongan yang wujud akan menjadi hijab daripada ilmu tersebut
dimanfaatkan.
(e) Tegas dalam Menyampaikan Kebenaran
Rasulullah telah menyatakan bahawa: „Sebaik-baik jihad ialah perkataan
yang benar di hadapan pemerintah yang zalim‰.