Sabtu, 24 April 2010

فغنلن القراءات السبع


فغنلن القراءات السبع

القراءات براصل درفد كلمة قََََرَأَ ،يَقرَأُ ،قِرَاءَةً برمقصود واجه2 اتاو خارا2 باخاءن.
دري سضي اصطلاح علمو قراءات اياله :
ا. خارا2 اتاو واجه2 باخاءن يغ دنسبهكن كفد امام2 قراءات.
ب. واجه2 باخاءن ترتنتو يغ تردافت فد كلمة ترتنتو يغ برهوبوغ سندث تروس
كفد رسول الله .



اساس2 علمو قراءات

ناماث : علمو قراءات.
ديفينيسي : ممبينخغكن تنتغ كلمة2 القرءان دان كأداءن كلمة ترسبوت
سفرتي فنجغ فينديق دان سباضايث.
تاجوقث2 : كلمة2 القرءان الكريم دري سضي فنوتورن دان خارا فلقساناءنث.
فاءيدهث : ممليهارا درفد ترساله دان ترفيسوغ كتيك مثبوت كلمة2
القرءان، اي جوض منجادي حجة كفد فقهاء كتيك منخاري
حكوم2 شرع سباضاي فندوان كفد اومت.
كلبيهنث : اي اداله سموليا-موليا علمو كران ممفوثاءي كاءيتن يغ
رافت دغن القرءان.
فغاساسث : فارا امام قُرَّاء، اد فندافت يغ مغاتاكن أبو عُمَر حَفْص بن عُمَر
الدُّورِى دان اورغ يغ مولا2 مثوسون علمو قراءات اياله أبو
عُبَيْد القَاسِم بن السَلام ( منيغضل دنيا فد 224 هجرة ).
فغمبيلنث : دري سنة دان اجماع.
توجوانث : مغتاهوءي باخاءن امام2 قُرَّاء.
حكوم ممفلاجريث : فرض كفاية.

Khamis, 22 April 2010

Hadis Rasulullah s.a.w

عن أبي مالك الحارث بن عاصم الأشعري t قال: قال رسول الله e : (( الطهور شطرالإیمان، والحمد لله تملأ الميزان، وسبحان الله والحمد لله تملآن أو تملأ ما بين السماءوالأرض، والصلاة نور، والصدقة برهان، والصبر ضياء، والقرآن حجة لك أو عليك، آلا الناس یغدو فبائع نفسه فمعتقها أو موبقها )) رواه مسلم.
Daripada Abu Malik al-Haris ibn `Asim al-Asya'arie r.a. beliau berkata: Rasulullah SAW telah
bersabda:
Kebersihan itu sebahagian daripada iman. Ucapan zikir al-Hamdulillah memenuhi neraca timbangan.
Ucapan zikir SubhaanaLlah dan al-Hamdulillah kedua-duanya memenuhi ruangan antara langit dan
bumi. Sembahyang itu adalah cahaya. Sedekah itu adalah saksi. Sabar itu adalah sinaran. Al-Qur'an itu
adalah hujah bagimu atau hujah ke atasmu. Setiap manusia keluar waktu pagi, ada yang menjual
dirinya, ada yang memerdekakan dirinya dan ada pula yang mencelakakan dirinya.
Hadis riwayat al-lmam Muslim.
Pokok Perbincangan Hadis :
1. Kebersihan sebahagian iman : (pendapat ulama’)
a) pahala pada kebersihan - berganda sehingga separuh pahala iman.
b) yang dikehendaki ialah meninggalkan perkara dosa dan maksiat (an-Nahl: 56).
Yang dimaksudkan di sini ialah wudhu’.
c) bersih dari hadas besar dan kecil samada dengan air atau tayammun, dan yang dikehendaki
iman itu ialah solat.
d) yang dimaksudkan dengan bersih itu ialah wudhu’ - menghapuskan dosa-dosa kecil.
2. Galakkan mengingati Allah ;
Pengajaran hadis:
(1) lslam amat menitikberatkan soal kebersihan, sehingga menganggapnya sebahagian daripada lman.
(2) Semua amalan soleh merupakan kebaikan dan keindahan bagi seorang mukmin dan mempunyai
nilai yang tinggi. Ada amalan yang menjadi hujah baginya, ada yang menjadi cahaya baginya, ada yang
menjadi pemberat mizannya dan sebagainya.
(3) Setiap manusia dalam kegiatan hariannya mendedahkan dirinya sama ada kepada kebaikan atau
kecelakaan. Ada yang menjual dirinya kepada Allah, lalu beroleh kebaikan dan kejayaan dan pula ada
yang menjual dirinya kepada syaitan lalu beroleh kecelakaan.

Rabu, 21 April 2010

Tajwid ( متن الجزرية )

( باب التاءات )

ورحمت الزخرف بالتاء زبرة * الاعراف روم هود كاف البقرة

نعمتها ثلاث نحل ابراهيم * معا اخيرات عقود الثني هم

لقمان ثم فاطر كالطور * عمران لعنت بها النور

وامرأت يوسف عمران القصص* تحريم معصيت بقد سمع يخص

شجرت الدخان سنت فاطر * كلا والانفال وحرف غافر

قرت عين جنت في وقعت * فطرت بقيت وابنت وكلمت

اوسط الاعراف وكل ماختلف * جمعا وفردا فيه بالتاء عرف






( باب همز الوصل )

وابدا بهمز الوصل من فعل بضم* ان كان ثالث من الفعل يضم

واكسره حال الكسر والفتح وفى * الاسماء غير اللام كسرها وفي

ابن مع ابنت امئ واثنين * وامرأة واسم مع اثنين

وحازر الوقف بكل الحركة * الا اذا رمت فبعض حركه

الا بفتح او بنصب واشم * اشارة بالضم في رفع وضم

وقد تقضى نظي مقدمه * مني لقارىء القران تقدمه

ابيتها قاف وزاى في العدد * من يحسن التجويد يظفر بالرشد

والحمد لله لها ختام * ثم الصلاة بعد والسلام

على النبي المصطفى واله * وصحبه وتابعي منواله

Hadis Rasulullah s.a.w


عن أبي عبد الله جابر بن عبد الله الأنصاري رضي الله عنهما، أن رجلا سأل رسول الله e
فقال: أرأیت إذا صليت المكتوبات وصمت رمضان وأحللت الحلال، وحرمت الحرام، ولم
أزد على ذلك شيئا، أدخل الجنة؟ قال نعم )) رواه مسلم. ومعنى حرمت الحرام اجتنبته،
ومعنى أحللت الحلال فعلته معتقدا حله.
Daripada Abu Abdullah Jabir ibn Abdullah al-Ansarie r.a., رضي الله عنهما (beliau meriwayatkan):
Bahawa seorang lelaki telah bertanyakan Rasulullah SAW, dia berkata: Bagaimana pandanganmu jika
aku mendirikan sembahyang-sembahyang fardhu, aku berpuasa bulan Ramadhan, aku menghalalkan
perkara yang halal dan aku mengharamkan perkara yang haram. Aku tidak akan menambah apa-apa
lagi lebih daripada itu. Apakah aku akan masuk syurga? Baginda bersabda: Ya!
Hadis riwayat al-lmam Muslim.
Pokok Perbincangan Hadis :
1) Yang bertanya ialah : Nu’man bin Qauqal(sahabat) - menyertai perang Badar/syahid dalam perang
Uhud.Keimanannya terhadap syurga dan apa yang dijanjikan oleh Allah telah mendorong beliau untuk
bertanya Nabi tentang hadis ini.
2) Menunaikan Solat Fardhu :
- wajib berjamaah di masjid - pendapat kebanyakan sahabat/ tidak ada sahabat yang khilaf.
- solat yang paling dicuaikan oleh orang munafiq (( Isyak dan Subuh)) - kalau mereka tahu
fadhilatnya nescaya mereka akan usha untuk mendapatkannya, walaupun dalam keadaan merangkak.
3) Wajib puasa Ramadhan
4) Yakin - mengharamkan apa yang dihalalkan oleh Allah - hukumnya kufur.
5) Yakin - menghalalkan apa yang diharamkan oleh Allah - hukumnya kufur.
Bentuk-bentuk haram dita’birkan dengan nama yang berlainan:
Antaranya maksiat, dosa, khotar dll. Didatangkan dalam bentuk :
i) Larangan (nahyu) - misal (Hujuraat : 12 )
ii) Janji buruk ke atas pembuat (wa’iid) - (Aali ‘Imran : 77 ).
iii) Lafaz tahrim - An-Nisaa’ : 23 ) .
Penghalalan dan pengharaman adalah hak Allah - dia yang mengetahui apa yang baik bagi manusia di
dunia dan di akhirat - sesiapa yang menceroboh haknya akan diazab.
Pengajaran hadis:
(1) Hadis menerangkan betapa apabila seorang mukmin benar-benar menunaikan segala
tanggungjawab agama yang fardhu dengan sempurna, menghalalkan perkara yang halal dan
mengharamkan perkara yang haram, dia akan masuk syurga walaupun dia tidak melakukan amalanamalan
sunat yang lain. lni adalah kemurahan dan rahmat Allah SWT terhadap hamba-hambaNya.
(2) Hanya melaksanakan amalan fardhu tanpa yang sunat di sini ertinya melakukannya dengan
sempurna tanpa cacat, tanpa meninggalkannya atau mencuaikannya.
(3) Menghalalkan perkara yang halal dan mengharamkan perkara yang haram bukan hanya dengan
lidah tetapi hendaklah secara praktik, iaitu dengan mengerjakan apa yang halal kalau dia mahu dan
menjauhkan segala perkara yang haram.

Isnin, 19 April 2010

Tajwid ( Matan Jazariah )


( باب المقطوع والموصول وحكم التاء )

واغرف لمقطوع وموصول وتا * في مصحف الامام فيما قد اتى

فاقطع بعشر كلمات ان لا * مع ملجإ ولا اله الا

وتعبدوا ياسين ثانى هود لا * يشركن تشرك يدخلن تعلو على

ان لا يقول لا اقول ان ما * بالرعد والمفتوح صل وعن ما

نهوا اقطعوا من بروم والنسا * خلف المنافقين ام من اسسا

فصلت النسا وذبح حيث ما * وان لم المفتوح كسر ان ما

الانعام والمفتوح يدعون معا * وخلف الانفال ونحل وقعا

وكل ما سالتموه واختلف *ردوا كذا قل بئسما والوصل صف

خلفتمونى واشتروا في ما اقطعا * اوحى افضتم اشتهت يبلو معا

ثانى فعلن وقعت روم كلا * تنزيل شعرا وغير ذي صلا

فاينما كالنحل صل ومختلف * في الشعرا الاحزاب والنسا وصف
وصل فالم هود الن نجعلا * نجمع كيلا تحزنو تاسوا على

حج عليك حرج وقطعهم *عن من يشاء من تولى يومهم

ومال هذا والذين هؤلا * تحين في الامام صل ووهلا

ووزنوهم وكالوهم صل * كذا من ال وها ويا لا تفصل