Jumaat, 1 Januari 2010

MENUNTUT ILMU

WASIAT IMAM ASYAFI'I

1. Keutamaan Ilmu
Jika aku melihat ahli hadith , terbayang olehku sahabat-sahabat Rasulullah s.a.w . Semoga Allah memberikan ganjaran yang setimpal dengan kebaikan mereka, sebab mereka twlah menyelamatkan sesuatu yang asli. Selain itu, mereka memiliki kelebihan atas kita.
Semua ilmu, kecuali Al-Quran, Hadith dan Fiqah meyibukkan orang. Ilmu yang benar adalah yang jelas rawiny. Sebab, kalau tidak, ilmu itu datang dari syaitan.
Kurendakan diriku untuk manusia, dan kumuliakan diri mereka. Diri yang tak akan mulia.

2.Insan Pengabdi Ilmu.

Ilmu itu memiliki keutamaan. Keutamaannya ialah membuat semua orang mengabdi kepadanya, Mmemelihara ilmu itu wajib. sebagaimana wajibnya seorang manusia menjaga harkat dan darahnya. Barangsiapa mempunyai ilmu, kemudian ia mewariskan ilmunya kepada orang yang berhak tak menerimanya, maka zalimlah perbuatan itu.

3. Ilmu membawa kemuliaan.

Aku melihat bahawa pemilik ilmu itu akan mulia, meskipun ia dilahirkan di tengah keluarga yang buta huruf. Ilmu seelalu dapat mengangkat darjat pemiliknya, sehingga semua orang mulia menghormatinya. Meraka akan mematuhi kata-kata sang pemilik ilmu, ibarat pengembala YANG MENJADI BAGI GEMBALAANNYA. Setiap orang tak akan merasakan kebahagiaan tanpa ilmu, dan tanpa ilmu tak akan dikenali halal haram.

4. Cara memperoleh Ilmu

Tak akan kamu dapatkan ilmu, kecuali dengan enam perkara, yang akan kusebutkan berikut ini : kecerdasan , semangat keras, rajin dan agresif, ada biaya yang cukup, bersahabat dengan guru dalam waktu yang lama.

5. Sinar Ilmu memncar ketika maksiat ditinggalkan

Aku pernah becerita kepada Waki' وكيع guru Imam Syafi'i, tentang kesulitan menghafal. Dia tunjuki aku agar menghindari maksiat. Dia juga mengatakan kepadaku bahwa ilmu itu cahaya, dan cahaya Allah tidak akan diberikan kepada orang-orang yang banyak melakukan maksiat.

Petikan Buku Wasiat Imam Syafi'i

Tiada ulasan:

Catat Ulasan